Teze k revizi středoškolských kurikulárních dokumentů pro český jazyk a literaturu

Autoři

  • Ondřej Vojtíšek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Autor

Klíčová slova:

kurikulum, revize RVP, středoškolská výuka českého jazyka a literatury, smysl a cíle výuky ČJL, integrace předmětu, curriculum, revision of Framework Educational Programme, teaching Czech language and literature at secondary schools, the purpose and aims of teaching Czech language and literature, integration of a subject

Abstrakt

Upon the discussion of academic experts and teachers about the revision of the Framework Educational Programme (FEP) for basic schools three theses concering the secondary school curriculum were formulated. The first one stresses the importance of agreement between FEPs and other teaching proces components (supporting materials, textbooks, school educational programmes, school-leaving exams, entrance exams and the practice as well). The second the sis demands compliance (and not only transfer) of the revised FEP for basic education and that for secondary schools. The third thesis adresses the perceived lack of purpose of teaching lite rature at secondary schools. It is believed that the revised FEP could make the purpose clearer.

Reference

ČECHOVÁ, M. Opustit myšlenku o snadném a bezpracném vzdělávání v českém jazyce: Stačí revize RVP pro zvýšení vzdělanosti?. In ČJL, 73, 2023, s. 157–162.

FRANTA, D. Integrovaná výuka českého jazyka, slohu a literatury na gymnáziu: Návrh koncepce [disertační práce]. Plzeň: FPe ZČU, 2021. [on-line] Dostupné z <https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/47346/1/franta_disertacni_prace.pdf>.

JINDRÁČEK, V. Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její výzkum. In Paidagogos, 2018, č. 1–2, s. 42–80. [on-line] Dostupné z <https://paidagogos.net/issues/2018/1-2/article.php?id=4>.

MARKOVÁ, E. Světová poválečná literatura v čítankách pro střední školy. In Usta ad Albim BOHEMICA, 22, 2022, č. 1–2, s. 42–56.

MITTER, P. RVP – revize, nikoliv redukce. In ČJL, 73, 2022, č. 2, s. 53–59.

PAVLOVSKÝ, Jakub. Literární výchova na střední škole je katalog požadavků k maturitě (rozhovor s Ondřejem Hníkem). In H7O, 29. 9. 2021. [on-line] Dostupné z: <https://www.h7o.cz/clanky/13156-literarni-vychova-na-stredni-skole-je-katalog-pozadavku-k-maturite>.

ŠEBESTA, K. a kol. Revize RVP a oborové bohemistické kompetence – úvod k diskusi. In ČJL, 72, 2022, č. 5, s. 209–214.

ŠTĚPÁNÍK, S. Nad návrhem revize RVP v českém jazyce a literatuře: kupředu! Nebo vzad? In Učitel 21 [on-line] Dostupné z <https://www.ucitel21.cz/post/nad-n%C3%A1vrhem-revize-rvp-v--%C4%8Desk%C3%A9m-jazyce-a-literatu%C5%99e-kup%C5%99edu-nebo-vzad>.

ŠTĚPÁNÍK, S. Redukce, nebo revize obsahu? Příspěvek k revizím Rámcových vzdělávacích programů. In ČJL, 71, 2020, č. 2., s. 53–59.

ŠTĚPÁNÍK, S. Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. In Pedagogická orientace, 28, 2018, č. 3, s. 435–471.

VOJTÍŠEK, O. Aplikace konceptu „interpretačních dovedností“ do středoškolské výuky literatury. In Didaktické studie, 14, 2022, č. 1, s. 92–104.

WOLFOVÁ, M. Čtenáři, vrať se: Mozek a čtení v digitálním světě. Přel. R. Hegedüsová. Brno: Host, 2020.

Stažení

Publikováno

2025-07-08

Číslo

Sekce

Studie a články