„To je bude bavit…“: k didaktickému vyprazdňování obsahu ve výuce češtiny

Autoři

  • Stanislav Štěpáník Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Autor
  • Monika Šindelková Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Autor

Klíčová slova:

kvalita výuky, cíle výuky, obsah výuky, výuková metoda, didaktický formalismus, quality of teaching, aims of teaching, teaching content, teaching methods, methodological formalism

Abstrakt

The so-called non-traditional methods are a very topical issue in current teaching practice. We chose five teaching materials having the qualities of being non-traditional, playful and enter taining to demonstrate that such materials may in effect just materialise methodological for malism. Although using them could make students more active, the teaching content can be insufficient and thus the teaching outcomes might be hindered.

Reference

Zdroje

MRÁZKOVÁ, E. Bystrá kobyla bila kopyty na babykové mýtině: a jiné vylomeniny s vyjmenovanými slovy. Brno: Computer Press, 2011.

MRÁZKOVÁ, E. Smělá pěnkava zběsile pěla bělostnému měsíci: a jiné pravopisné hrátky s bje, vje, bě, pě, vě + mě, mně + s, z, vz : [zábavná gramatika pro žáky 1. stupně ZŠ]. Brno: Edika, 2012.

Literatura

ADAM, R. V karanténě s Novou školou, aneb Říkej věty v množném čísle, slepče! ČJL, 70, s. 235–240.

ČECHOVÁ, M. Zrušíme nejen větné rozbory? ČJL, 62, 2011–2012, s. 237–241.

ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. Praha: SPN, 1998.

HAUSENBLAS, K. Větný rozbor, nebo nalepování vinětek? ČJL, 16, 1965–1966, s. 207–213.

HÖFLEROVÁ, E. Výpovědi s komunikační funkcí v zajetí druhů vět podle tzv. postoje mluvčího – příklad funkcionalizace učiva. In Štěpáník, S. a kol. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum, 2019, s. 157–172.

JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

JANÍK, T. Škola na kruhovém objezdu aneb když se to vezme kolem a kolem… Pedagogická orientace, 25, 2015, s. 727–732.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2013.

PRŮCHA, J.; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [RVP ZV]. Praha: MŠMT, 2023. [on-line] Dostupný z < https://www.edu.cz/…v/>

ŠMILAUER, V. Učebnice větného rozboru. Praha: SPN, 1977.

ŠTĚPÁNÍK, S. Ke kognitivní náročnosti výuky syntaxe: produktivní kultura vyučování a učení ve výuce českého jazyka. In JANÍK, T.; SLAVÍK, J.; ČEŠKOVÁ, T. (Eds.) Didaktické kazuistiky a produktivní kultura učení. Brno: Masarykova univerzita, 2022, s. 165–191.

ŠTĚPÁNÍK, S. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha: Academia, 2020.

ŠTĚPÁNÍK, S.; VLČKOVÁ-MEJVALDOVÁ, J. K recenzím učebnic aneb Není ten váš ředitel nějaký mrzký tvor? ČJL, 71, 2020–2021, s. 171–182.

Stažení

Publikováno

2025-07-08

Číslo

Sekce

Studie a články