Slovní úlohy jako prostředek rozvoje jazykové gramotnosti
HARÁK, Ivo; NOVOTNÝ, Vladimír; ŽDICHYNEC, Bohumil. Miroslav Holub. Plzeň: Knihovna města Plzně, 2023.
Klíčová slova:
slovní úlohy, český jazyk, matematika, jazykové úkoly, jazyková gramotnost, výsledky pilotáže, čtení s porozuměním, word problems, Czech language, mathematics, language tasks, language literacy, pilot results, reading comprehensionAbstrakt
Math Tasks Wording as a Means of Developing Language Literacy
Research is being carried out at the Faculty of Education of the Charles University aimed at increasing the success rate of pupils in solving word problems. It is based on the cross-curricular connection of mathematics and the Czech language with an emphasis on the development of pupils‘ skills in the area of mathematical, reading and language literacy. The article will present the project and emerging Methodology through the prism of Czech language didactics and will provide basic information about the current state of the Methodology based on ongoing pilot projects. A total of 37 teachers from approximately 25 schools from all over the Czech Republic are currently involved in the pilots, and the number of participating teachers is still slightly increasing.
Reference
HAVLÍČKOVÁ, R.; MOTTLOVÁ, K. Metodické materiály typu Neposedové, 2023 (in print).
HIRSCHOVÁ, M. Matematická slovní úloha jako komunikát. Slovní úlohy ve výuce matematiky a komunikační kompetence v mateřském jazyce. ČJL, 72, 2017–18, s. 69–74.
HEJNÝ, M.; JIROTKOVÁ, D.; SLEZÁKOVÁ, J. Schéma triády – klíč k porozumění aritmetice. Kritické listy, 26, jaro 2007. Praha: Kritické myšlení, 2007.
Internetová jazyková příručka (2008–2023). Praha: Ústav pro jazyk český AV ČR. [online] Dostupné z <https://prirucka.ujc.cas.cz/>.
NOVOTNÁ, J. Analýza řešení slovních úloh. Praha: UK PedF, 2000.
REJZEK, J. Český etymologický slovník. Voznice: Leda, 2001.
RENDL, M.; VONDROVÁ, N. a kol. Kritická místa matematiky základní školy očima učitelů. Praha: UK PedF, 2013.
SIGMUNDOVÁ, A. Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice. Praha: UK PedF, 2019.
SIGMUNDOVÁ, A. Vliv jazykové charakteristiky matematických slovních úloh na úspěšnost jejich řešení. O dieťati, jazyku, literatúre, 2021(1), s. 111–124.
Slovní úlohy | Blog o Hejného metodě. [online] Dostupné z <http://blog.h-mat.cz/didakticka-prostredi/slovni-ulohy>.
ŠMEJKALOVÁ, M. Jazyk matematiky v slovních úlohách jako ve specifickém typu didaktického komunikátu. Nová čeština doma a ve světě, 1, 2017, s. 74–82.
ŠMEJKALOVÁ, M. Principy tvorby jazykových a čtenářských úkolů k matematickým slovním úlohám – dva předměty, jeden problém. Didaktické studie, 14, 2022, s. 121–130.
VERSCHAFFEL, L.; GREER, B.; DE CORTE, E. Making sense of word problems. Lisse: Sweets & Zeitlinger Publ., 2000.
VONDROVÁ, N. a kol. Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh. Praha: UK PedF, 2023.
VONDROVÁ, N. a kol. Matematická slovní úloha: mezi matematikou, jazykem a psychologií. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2020.