Několik postřehů k jazykovým cvičením

TUČKOVÁ, Kateřina. Bílá Voda. Brno: Host, 2022.

Autoři

  • Gabriel Juchelka Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita Autor

Klíčová slova:

jazyková cvičení, opisovací cvičení, přepisovací cvičení, korekční/korekturní cvičení, spelling exercises, remedial exercises, tracing/copying exercises

Abstrakt

Several Remarks about Language Exercises

The article is primarily concerned with the application of remedial exercises in Czech language lessons and focuses on comparing the success rate of students in open-ended and close-ended remedial exercises and dictations. In addition, the text presents didactic recommendations for teachers related to incorporating selected types of exercises into the teaching (learning) process.

Reference

BAUMGARTNEROVÁ, G. Několik slov ke koncepci didaktických testů z českého jazyka a literatury. ČJL, 72, 2022, s. 126–133.

ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK V. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN, 1998.

ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998.

ČECHOVÁ, M. Svět v češtině a svět češtiny: za češtinou a pro češtinu. Praha: Nadace Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových, 2022.

Český jazyk a literatura – didaktický test MZ, podzim 2020; podzim 2021; jaro 2021; jaro 2021 (mimořádný termín); jaro 2022. In Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Praha: CZVV. [online] Dostupné z <https://maturita.cermat.cz>.

ČJL – Problematika pravopisu na 1. stupni ZŠ – Eva Hájková. Praha: projekt SYPO, 2021. [online] Dostupné z <https://www.youtube.com/watch?v=PDrXWnZQG4E>.

HAUSER, P.; KLÍMOVÁ K.; ANDRESOVÁ, H.; MARTINEC, I. Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ. Brno: Masarykova univerzita, 2019.

JUCOVIČOVÁ, D.; ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie: metody reedukace, výuky a hodnocení. 2. rozš. vyd. Praha: PaedDr. Drahomíra Jucovičová – nakladatelství D + H, 2020.

METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Čeština v didaktickém zrcátku. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013.

SVOBODOVÁ, J. et al. Didaktika českého jazyka s komunikačními prvky: počáteční fáze výuky mateřštiny. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2003.

SVOBODOVÁ, J. Pravopisná chyba ve výuce češtiny na ZŠ: zamyšlení nad korekčními cvičeními a jejich dopadem. Didaktické studie, 12, 2020, s. 67–82.

Publikováno

2025-07-16

Číslo

Sekce

Studie a články