Meziválečná populární literatura ve výuce
Proč ano? A proč ne?
Klíčová slova:
populární literatura, školní výuka, doba mezi světovými válkami, popular literature, school teaching, interwar periodAbstrakt
Popular Literature from the Interwar Period in Teaching. Why? And why not?
The paper follows the long-lasting discussion whether and how popular texts should become a part of secondary school teaching. We also ask the question if it makes sense to work with older popular texts, especially interwar ones, at secondary schools. Arguments both in favour and against using those texts are presented using the examples from several interwar novels.
Reference
ALVERMANN, D. E., Moon (et al.) Popular Culture in the Classroom: Teaching and Researching Critical Media Literacy. Routledge, 1999.
BOGOCZOVÁ, M. Populární literatura a její místo na střední škole. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2018.
BUSHMAN, J. H. Young Adult Literature in the Classroom – Or Is It? The English Journal, 86, č. 3, 1997, s. 35–40.
ČINÁTLOVÁ, B. Zahálčivé, vážné čtení. Literární kánon: pro a proti. A2, 14, 2018, č. 18, s. 5.
HODROVÁ, D. Román jako tvořená skutečnost v české literatuře 20. a 30. let. Česká literatura, 33, 1985, č. 6, s. 505–521.
HRUŠKA, E. Král českého braku: doba a život Václava Jelínka alias Slávy V. Jelínka, ale také Willibalda Yöringa. Praha: Epocha, 2002.
IVEY, G.; JOHNSTON, P. H. Engagement With Young Adult Literature: Outcomes and Processes. Reading Research Quarterly, 48, 2013, č. 3, s. 255–275.
JANÁČEK, P. Obrys konfliktu. Populární literatura v moderní české literární kultuře. Česká literatura, 49, 2001, č. 5, s. 483–518.
JANÁČEK, P. Literární brak: Operace vyloučení, operace nahrazení, 1938–1951. Brno: Host, 2004.
JANOUŠEK, P. S kanónem na kanón aneb Kvadratura kánonu a nesamozřejmost jeho samozřejmosti. Tvar, 26, 2015, č. 16, s. 12 a č. 17, s. 16–17.
JAREŠ, M. (ed.) Lupiči nedobytných pokladen. Praha: Knižní klub, 2015.
JENKINS, H. Proč má Fiske stále co říci. In J. Fiske: Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis, 2017, s. 5–43.
KRÁLÍKOVÁ, A. Pitva literatury. Co prozrazují diskuse o maturitním kánonu. A2, 16, 2020, č. 15. s. 5.
MARKOVÁ, E. Světová poválečná literatura v čítankách pro střední školy. Usta ad Albim Bohemica (22), č. 1–2, 2022, s. 42–56.
MARSH, J., & MILLARD, E. Literacy and popular culture: Using children‘s culture in the classroom. SAGE, 2000.
MOCNÁ, D. Dvě podivné „detektivky“. (Čapkův Hordubal a Jméno růže U. Eka). Česká literatura, 4, 2005, č. 4, s. 465–493.
MOCNÁ, D. Červená knihovna: studie kulturně a literárně historická: pohled do dějin pokleslého žánru. Praha: Paseka, 1996.
MOCNÁ, D. Populární literatura. In D. Mocná, J. a kol. Encyklopedie literární žánrů. Praha: Paseka, 2004, s. 501–509.
NIKOLAJEVA, M. Reading for learning. Cognitive approaches to children‘s literature. John Benjamins, 2014.
RYBAKOVA, K.; ROCCANTI, R. Connecting the Canon to Current Young Adult Literature. American Secondary Education, 44, 2016, 2, s. 31–45.
ŘADOVÁ HOLANOVÁ, M. (v tisku) Zorro, Don Q a Estevan Rex. In Čtivo? Díla a kontexty české populární literatury 1918–1939.
STARÝ, J. Populární literatura a brak: Historická konstanta, nebo moderní problém? Plav, 11, 2015, č. 3, s. 7–9.
VOJTÍŠEK, O. Literární kánon z maturitní perspektivy. ČJL, 72, 2022, č. 5, s. 226–231.