Mluvený projev učitele z pohledu budoucích češtinářů
Klíčová slova:
komunikační dovednosti, kultivovaná řeč, řečový vzor, communicative skills, cultivated speech, spoken language modelAbstrakt
Spoken Language of the Teacher from the Point of View of the Future Teachers of Czech
The article deals with the topical issue of practical pre-service teachers training in the field of spoken language. It presents the outcomes of the research based on qualitative data analysis gained via questionnaire survey among the students of Czech at the Faculty of Education, University of West Bohemia. The research confirms the development of students’ communicative competence after completing the course oriented to speaking and reflects the effect and evaluation of component course activities as well as necessity and usefulness of this course to future Czech language teachers.
Reference
BALKÓ, I. Stav zvukové stránky mluvených projevů absolventů SŠ a příčiny zjištěných nedostatků. ČJL, 56, 2005–2006, s. 15–21.
BOGOCZOVÁ, I. aj. Tváře češtiny. Ostrava: FF OU, 2000.
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV, 1998.
ČECHOVÁ, M. Vyučování slohu. Praha: SPN, 1985.
HÁJKOVÁ, E. Ke zvukové stránce a řečové kultuře projevů studentů učitelství. Didaktické studie, 2, 2010, s. 43–51.
HRDLIČKA, M. O spisovné češtině, chybě a chybování. In ČECHOVÁ, Marie; SPĚVÁČKOVÁ, Martina. Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině II. Plzeň: FPE ZČU, 2021, s. 181–197.
KRAUS, J. Člověk mluvící. Voznice: Leda, 2011.
KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008.
KULDANOVÁ, P. Krize mluvních vzorů v Čechách? Čeština doma a ve světě, 9, 2001, č. 3–4, s. 156–161.
MÁLKOVÁ, J. Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci. Plzeň: FPE ZČU, 2013.
ŠTĚPÁNÍK, S. Profesní vidění budoucích češtinářů a obsahově zaměřený přístup k jejich přípravě. In ČECHOVÁ, M.; SPĚVÁČKOVÁ, M. (eds.). Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině. Plzeň: FPE ZČU, 2019, s. 35–52.