Nebuď Ohio, buď sigma
Střípky ze sociolektu české mládeže
DOI:
https://doi.org/10.5507/cjl2025-76-1-352Klíčová slova:
sociolekt, anglicismus, slang, mluva mládeže, komunikační text, významAbstrakt
Text zkoumá použití sociolektismů „sigma“ a „Ohio“ v řeči žáků základních škol. Prostřednictvím dotazníkového šetření analyzuje jejich význam, kontext použití a úroveň porozumění. Termín „sigma“ je vnímán převážně pozitivně a odkazuje na výjimečnou, nezávislou osobu. Naproti tomu „Ohio“ má negativní konotace a označuje něco bizarního. Studie také zkoumá schopnost žáků rozpoznat vhodný komunikační kontext pro tyto výrazy.
Reference
Dolot, A. (2018). The Characteristics of Generation Z. E-mentor, 2(74), s. 44–50, http://dx.doi.org/10.15219/em74.1351.
Holanová R., Bajger, M. A bude ten test skibidi, pane učiteli? aneb sonda do sociolektu současné mládeže. In Vděční písařové slovutné paní Nadě K. z Drnholce (v tisku).
Jagun, A. (2023). The Influence of the English Language on the Polish Youth Speak. Respectus Philologicus, 44(49), s. 120–129.
Janovec, L. (2024). Memy a frazeologie. In L. Janovec (ed.) Svět v obrazech a frazeologii III (s. 169–181). Technická univerzita v Liberci, Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta.
Kmošek, P. (24. 6. 2024). Jakého lídra firma potřebuje? Alfa nebo sigma samce? Dostupné z: https://www.kmosek.com/jakeho-lidra-firma-potrebuje-alfa-nebo-sigma-samce/.
Jílková, L. (2024). „Dneska na ulici na mě řval nějaký random chlap, kterého ani neznám“: K užívání slova random v současné češtině. Naše řeč, 107(1), s. 54–59.
