Oborově-specifický kompetenční rámec pro obor Český jazyk a literatura: kontext vzniku a jeho využití v praxi
Klíčová slova:
kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, učitelství českého jazyka a literatury, profesní kompetence, pregraduální příprava učitelů, profesní rozvoj učitelů, competency framework for graduates of teacher education, Czech language and literature teaching, professional competences, initial teacher education, teacher professional developmentAbstrakt
The article presents the development, structure, and application of the Competency Framework for Graduates of Czech Language and Literature Teacher Education („OSKR ČJL“). It situates the framework within the broader context of educational policy and initial teacher education, reflects on its development and review process, and briefly outlines its structure, including appendices featuring examples of inspiring practice. The discussion is focused on the possibilities of implementing the framework into the initial preparation of future teachers and its use in the professional development of both novice and experienced educators in practice.
Reference
BALL, D.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content know ledge for teachers: What make sit special? Journal of Teacher Education. 59, 2008, s. 389.
FIŠER, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
FLETCHER-WOOD, H. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. 2. reevid. vyd. Praha: EDUkační LABoratoř, 2024.
FRYČ, J.; MATUŠKOVÁ, Z.; KAZOVÁ, P. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020.
GEJGUŠOVÁ, I. Aplikace literárněteoretických poznatků při práci s textem. Ostrava: Ostravská univerzita, 2020.
GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009.
HAUSENBLAS, O.; KOŠŤÁLOVÁ, H. Co je E–U–R. Kritické listy: čtvrtletník pro čtenářskou gramotnost a kritické myšlení ve školách. 24, 2006, s. 67–69.
HATTIE, J. Visible learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement Routledge, 2009.
Kol. Oborově-specifický kompetenční rámec pro obor Český jazyk a literatura. [online] Dostupné z <https://prouk.cz/vystupy-a-produkty/>.
ROSENSHINE, B. Principles of Instruction: Research-based strategies that all teachers should know. American Educator, 2012, s. 12–20.
SWELLER, J. Cognitive Load Theory. Psychology of Learning and Motivation, 55, 2011, s. 37–76.
ŠMEJKALOVÁ, M. et al. Gramotnosti ve vzdělávání − na cestě k vymezení jazykové gramotnosti =
Literacy in education – towards a definition of language literacy. Pedagogika: časopis pro pedagogickou theorii a praxi, 72, 2021, s. 159−176.
ŠTĚPÁNÍK, S. et al. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2020.
ŠTĚPÁNÍK, S.; KRČMÁŘOVÁ, M.; POLČÁKOVÁ, J. Možnosti integrace ve výuce českého jazyka: Metodická příručka Český jazyk a literatura. Praha: Národní pedagogický institut, 2020.
VOJTÍŠEK, O. Metodologické vlivy v současných didaktických interpretacích na střední škole. Slovo a smysl, 16, 2019, s. 209–224.