K revizi RVP ZV

Autoři

  • Stanislav Štěpáník Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Autor
  • Jaroslav Vala Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Autor
  • Kamil Kopecký Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Autor

Klíčová slova:

kurikulum, RVP ZV, český jazyk, literární výchova, mediální výchova, revize, curriculum, FEP PE, Czech language, teaching literature, media literacy, revision

Abstrakt

The topic of our paper is the current revision of Framework Educational Plan for Primary Education. We analyse the changes that concern teaching Czech language and literature, including media literacy. We explore not only the content of the educational field itself but also key competences, basic literacy and cross-curricular topics. The revision is framed by the latest findings of the methodology of teaching mother tongue and literature but also some foreign curricula of teaching the mother tongue.

Reference

ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství, 1998.

ČECHOVÁ, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN, 1996.

DANEŠ, F. Kultura a struktura českého jazyka. Praha: Karolinum, 1967/2009.

GAJDA S., 2017, Język – językoznawstwo – wychowanie językowe, In Język a edukacja 5: Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczesnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, 2017, s. 15–23.

JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. a kol. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: MU, 2022.

KELLOGG, R. T. The Psychology of writing. Oxford University Press, 1999.

GARCÍA, O.; Wei, L. Translanguaging: Language, bilingualism and education. Springer, 2013.

HNÍK, O. K problému kvantity poznatků v literární výchově. ČJL, 67, 2016–2017, s. 83–87.

JINDRÁČEK, V. Jak se učí poezie: výzkum literární výchovy v české škole. Brno: Host, 2024.

KOTENOVÁ, M. Je komunikačně orientovaná výuka skladby nedostižnou metou? ČJL, 69, 2018–2019, s. 59–66.

NOCOŃ J. Język(i) komunikowanie się w zglobalizowanym świecie – o ekologii języka w edukacji polonistycznej XXI wieku. In Lekcja POLSKI (ego): Praktyki edukacyjne wobecnie pokojów XXI wieku, T. 2: Praktyki edukacyjne. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, 2021, s. 251–264.

PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.;MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: NPI ČR, 2025.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT ČR, 2023.

RYSOVÁ, K. Příprava školních vzdělávacích programů. ČJL, 57, 2006–2007, s. 216–218.

SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2014.

SPURNÁ, M. Dopad kurikulární reformy na vnímání učitelů, ředitelů a jiných pedagogických pracovníků aneb jak mocná může být implementace. In Kucharská, A. (ed.). Společenství praxe jako účinný faktor rozvoje základního a středního vzdělávání – propojení teorie a praxe. Praha: PedF UK, 2019, s. 69–77.

ŠTĚPÁNÍK, S. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha: Academia, 2020.

ŠTĚPÁNÍK, S. a kol. Školní výpravy do krajiny češtiny. Plzeň: Fraus, 2020.

VALA, J. Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011.

Stažení

Publikováno

2025-07-02

Číslo

Sekce

Studie a články