Mesiášská stylizace ve Wolkerově Svatém Kopečku
Klíčová slova:
Jiří Wolker, Svatý Kopeček, křesťanská symbolika, izotopie, intertextovost, česká literatura, Christian symbolism, isotopy, intertextuality, Czech literatureAbstrakt
This year marks the 100th anniversary of Jiří Wolker’s death. One of the highlights of his work is the poem Svatý Kopeček (1921). Our central thesis is that the speaker in Svatý Kopeček is styled as a messiah, which we will support with textual evidence from Svatý Kopeček. By incorporating Christian symbolism into our analysis, we aim to demonstrate that Czech avantgarde also includes elements of hyperbolic-titanic stylization.
Reference
Český ekumenický překlad. [online] Dostupné z .
DANEŠ, F. Věta a text. Studie ze syntaxe spisovné češtiny. Praha: Academia, 1985.
HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Praha: Trizonia, 1994.
KOBLÍŽEK, T. Interpretační sémantika. Úvod do textové teorie Françoise Rastiera. Praha: FFUK, 2015.
MUKAŘOVSKÝ, J. Genetika smyslu v Máchově poezii. Studie II. Brno, Host, 2007, s. 305–375.
PEŠAT, Z. Apollinairovo Pásmo a dvě fáze české polytematické poezie. In Dialogy s poezií. Praha: Československý spisovatel, 1985, s. 137–154.
POHORSKÝ, M. Pásmo. In Poetika české meziválečné literatury (proměny žánrů). Praha: Československý spisovatel, 1987, s. 56–79.
SEDMIDUBSKÝ, M. Vytváření idyly v české avantgardě. Jiří Wolker: Svatý Kopeček. Česká literatura, 43, 1995, s. 192–214.
WOLKER, J. Básně. Praha/Brno: ÚČL AV ČR/Host, 2021.