Faráři učí interpretovat text: exegeze a didaktika literatury
Klíčová slova:
biblická didaktika, exegeze, didaktika literatury v souvislostech, interpretace textu, Bible, biblical didactics, exegesis, didactics of literature in context, interpretation of the text, The BibleAbstrakt
The article examines the publication Divine Stories or Biblical Bizarro, focusing on a) its conceptualization as a textbook and also b) its method of interpreting literary (namely biblical) texts. Furthermore, this analysis serves as a basis for outlining a reflection on the benefits of this (primarily theological) publication for secondary school literature teaching and – more broadly – on the possibilities of enriching literary didactics through biblical didactics.
Reference
BALDERMANN, I. Úvod do biblické didaktiky. Přel. L. Beneš, P. Gallus, O. Kolář, O. Macek a T. Landová – Vejnarová. Jihlava: Mlýn, 2004.
BÍLEK, P. A. Literatura a náboženství. In Host do školy, 3, 2008, č. 4, s. 33–34.
BRUEGGEMANN, W. Bible a postmoderní představivost: písmo jako scénář života. Přel. P. Sláma. Praha: Vyšehrad, 2016.
ECO, U. Dva modely interpretace. In Meze interpretace. Přel. L. Nagy. Praha, Karolinum, 2009, s. 14–29.
HELEBRANT, J; MÜLLER, K. Boží příběhy aneb Biblické bizáry. Brno: CPress, 2023.
KOMBEREC, F. Co už tu zbývá z Karla Čapka: nad autorovým dílem v kontextu středoškolského vzdělávání. Praha: Cherm, 2018.
POKORNÝ, P. Hermeneutika jako teorie porozumění: od základních otázek jazyka k výkladu bible. Praha: Vyšehrad, 2005.