Regionální prvky ve výuce českého jazyka

Autoři

  • Marta Šimečková Ústav pro jazyk český Akademie věd, pracoviště Brno Autor
  • Tereza Kozlová Ústav pro jazyk český Akademie věd, pracoviště Brno Autor
  • Filip Kubeček Ústav pro jazyk český Akademie věd, pracoviště Brno Autor
  • Martina Ireinová Ústav pro jazyk český Akademie věd, pracoviště Brno Autor

Klíčová slova:

regionální výuka, dialekty, dialektologické zdroje pro výuku, učitelská anketa, regional teaching, dialects, dialectal sources of reference for teaching, survey among teachers

Abstrakt

Regional Aspects in Teaching Czech

The paper presents the results of a survey that was conducted during the 2020/2021 school year through an online questionnaire. A total of 589 teachers from primary and secondary schools participated in the survey. The aim was to map the current state of dialect teaching (teachers’ satisfaction with the extent of textbook explanations, utilization of dialect recordings, supplementary
texts and worksheets, etc.).

Reference

CUŘÍN, F. Regionální prvky ve vyučování českému jazyku. Praha: SPN, 1973.

ČECHOVÁ, M. Kultura regionu a učitel. In Jazyk, literatura a region. Ústí nad Labem: UJEP, 2011, s. 11–17.

ČECHOVÁ, M. Regionální problematika ve vyučování. ČJL, 72, 2021–2022, s. 174–178.

Český jazykový atlas. Praha: Academia, 1992–2011. Též [online] Dostupné z <https://cja.ujc.cas.cz/>(PDF), <https://cja.ujc.cas.cz/e-cja/>.

ČIŽMÁROVÁ, L.; KLOFEROVÁ, S.; ŠIPKOVÁ, M. Jak se kde mluví. Nářečí v České republice. Praha: ÚJČ AV ČR, nedat. [online] Dostupné z <https://ujc.avcr.cz/miranda2/export/sitesavcr/ujc/sys/galerie-obrazky/publikace-obalky/mapa-nareci.jpg>.

DIALEKT: nářeční korpus. Praha: Ústav Českého národního korpusu FF UK, 2021. [online] Dostupné z <http://www.korpus.cz>.

FRÝZOVÁ, I.; MRÁZKOVÁ, K. Regionální princip jako integrující téma v přípravě studentů Učitelství pro 1. stupeň. In Inovácie a trendy v prírodovednom vzdelávaní. Medzinárodná vedecká konferencia. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2016, s. 47–52.

FRÝZOVÁ, I. Regionální princip ve výuce v praxi 1. stupně základní školy. Komenský, 142, 2018, s. 35–42.

GOLÁŇOVÁ, H.; WACLAWIČOVÁ, M.; PEJCHA, J. Mapka: Mapová aplikace pro korpusy mluvené češtiny. Praha: Ústav Českého národního korpusu FF UK, 2021. [online] Dostupné z <http://korpus.cz/mapka>.

KLOFEROVÁ, S.; ŠIPKOVÁ, M. (eds.) Život ve slovech, slova v životě. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2018.

KRÁLOVÁ, I.; OŠŤÁDAL, M.; FORETOVÁ, I. Ôčebnica hanáčťênê pro némenši. Litovel: Mikroregion Litovelsko, 2018.

LAMPRECHT, A. a kol. České nářeční texty. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976.

LEDERBUCHOVÁ, L. Literární výchova jako složka předmětu český jazyk: příspěvek do diskuse ke změnám ve vzdělávacích programech. ČJL, 73, 2022–2023, s. 111–117.

KARLÍK, P.; NEKULA, M.; PLESKALOVÁ, J. (eds.) Nový encyklopedický slovník češtiny. Brno: Masarykova univerzita, 2012–2020. [online] Dostupné z <https://www.czechency.org/>.

PRAVDOVÁ, M. (ed.) Čeština nově od A do Ž. Praha: Academia, 2016.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2021. [online] Dostupné z <https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/>.

Slovník nářečí českého jazyka. Brno: Ústav pro jazyk český AV ČR, 2016–. [online] Dostupné z <https://sncj.ujc.cas.cz/>.

ŠIMEČKOVÁ, M. Jazyky a nářečí jako součást regionální identity a kulturní dědictví. Národopisná revue, 2022, s. 114–124.

ŠUPKA, J.; HOFMANN, E. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. Brno: Masarykova univerzita, 1990.

ZOUHAROVÁ, D. a kol. Regionální učebnice: metodika tvorby regionální učebnice jako výchovně-vzdělávacího prostředku regionální výuky. Brno: Lipka, 2012.

Stažení

Publikováno

2025-07-16

Číslo

Sekce

Studie a články