Dvě přípravy na vyučovací jednotky aneb inspirace pro učitele literární výchovy
Klíčová slova:
literární výchova, didaktika literatury, příprava na vyučovací jednotku, inspirace, teaching literature, methodology of teaching literature, planning a lesson, inspirationAbstrakt
Two Lesson Plans or Inspiration for Teachers of Literature
We introduce two lesson plans for the 5th – 9th grades of primary school. They represent two literature lessons. One focuses on a fable, the other one on a detective story. Both plans suppose that the students have already been at least briefly exposed to these genres either at school or outside the school environment. Both plans also employ latest trends in teaching literature, its expressive nature, communicative approach and valid Framework Education Programme. Necessary theoretical basis for both lessons is presented in the introductory parts of our article.
Reference
HNÍK, O.; JINDRÁČEK, V. Literární výchova v české škole po 130 letech polemických diskusí. ČJL, 71, 2020–2021, s. 1–9.
HNÍK, O. Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014.
JINDRÁČEK, V. Literární výchova v období kurikulární reformy: rekapitulace vzdělávacích koncepcí, kvalita výuky a její výzkum. Paidagogos, 2018, s. 42–80.
JINDRÁČEK, V. Princip názornosti v didaktické komunikaci s uměleckou literaturou. In HÁDKOVÁ, M.; JINDRÁČEK, V. (eds.) Princip názornosti ve výuce českého jazyka a literatury. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2012.
LADA, J. Bajky. Liberec: Dialog, 1995.
LADA, J.; BRUKNER, J. Bajky. 2. vyd. Praha, Liberec: Albatros, Dialog, 2002.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT ČR, 2021.
SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, 2020.
SKALKOVÁ, M. Jak se seznámit s Puškinem aneb Netradiční rozbor literárního díla na základní škole. In Asociace češtinářů, 10. 2. 2020. [online] Dostupné z <https://www.ascestinaru.cz/marie-skalkova-jak-se-seznamit-s-puskinem-aneb-netradicni-rozbor-literarniho-dila-na-zakladni-skole/>.
VESELKOVÁ, H.; VALA, J.; FINSTERLOVÁ, J. V říši poezie aneb Jak číst s žáky poezii. Praha: Národní pedagogický institut České republiky, 2022.
VIEWEGHOVÁ, T. Čítanka pro 7. ročník základní školy nebo sekundy víceletého gymnázia. Brno: Nová škola, 2016, s. 101–103.