Tvořivé psaní a jeho začleňování do literární výchovy na gymnáziu
(na příkladu lidové písně)
Klíčová slova:
tvůrčí psaní, tvořivé psaní, literární výchova, formativní hodnocení, creative writing, literature education, formative assessmentAbstrakt
Creative writing and Strategies for its incorporating into literature education at grammar schools
The article reflects on the use of the concepts of creative writing in the Czech Republic and relates them to the curricular framework for grammar schools. It outlines the role of the teacher in the use of creative writing in literature education and describes strategies for introducing creative writing into the educational process. The final section reflects on the author's experience of incorporating creative writing into introductory literature education classes at grammar school.
Reference
ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchovy. Praha: ISV, 1998.
FIŠER, Z. et al. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
HNÍK, O. Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014.
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995.
NEKUDA, R. Definice tvůrčího psaní. Online, in RenéNekuda.cz. Dostupné z [online] <https://www.renenekuda.cz/definice-tvurciho psani/?fbclid=IwAR0rdVCJUsjkMbZhINSNbrd1e-K3vG_OGXv-6bh9SfgUh5IbdgiWeEQ8L-og>.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
STUDENÝ, J. Dramata jazyka: teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2010.
WILLIAM, D., SIOBHÁN, L. Zavádění formativního hodnocení. Praha: Za podpory Nadace Martina Romana vydala vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř, z. s., 2020.