Jazykové kompetence druhé generace mluvčích češtiny jako zděděného jazyka

Ta gramatika a taki to psání mě tak nejde (jak tady v tém textu vidíte)

Autoři

  • Kateřina Šichová SLK Universität Regensburg, Německo Autor

Klíčová slova:

bilingvismus česko-německý, didaktika češtiny jako zděděného jazyka, chyby a odchylky v řeči, jazykový kontakt, mluvčí češtiny jako zděděného jazyka, ne´úplné osvojení jazyka, Czech-German bilingualism, didactics of heritage language, heritage speakers of Czech, incomplete language acquisition, language attrition, speech errors and deviations

Abstrakt

Language competence of second generation heritage speakers of Czech

The paper deals with the language competences and needs of second generation heritage speakers of Czech in Germany. The data are from 2006–2023, originating from observations, written work, oral production and interviews of about 40 university students who participated in special classes of Czech for heritage speakers. First, selected aspects of the language biographies and some language ideologies of these speakers are outlined. Second, a prototypical profile of their Czech is presented, in which listening and speaking competences prevail over reading and writing skills. Examples are used to illustrate some instability in certain grammatical as well as lexical and other phenomena.

Reference

ACHTERBERG, J. Zur Vitalität slavischer Idiome in Deutschland. Eine empirische Studie zum Sprachverhalten slavophoner Immigranten. München: Sagner, 2005.

BREMER, B.; MEHLHORN, G. Herkunftssprachen. Tübingen: Narr, 2018.

BRÜGGEMANN, N. Überblick über die Bedarfsbereiche im herkunftssprachlichen Russischunterricht aus systemlinguistischer Perspektive. – In Didaktik der slawischen Sprachen. (ed. A. Drackert – K. Bente Karl). Innsbruck: Innsbruck University Press, 2019, s. 237–257.

COPE, L.; DITTMANN, R. Language Loss: Czech in the Diaspora. In Encyclopedia of Slavic Languages and Linguistics Online. Leiden: Brill, 2020. Dostupné z <https://doi.org/10.1163Ü2589-6229-ESLO-all>.

Čeština ve světě/Czech in the World. Monotematické číslo (ed. M. Nekula), Naše řeč, 104, 2021a.

GROSJEAN, F.; LI, P. et al. Psycholingvistika bilingvismu. Praha: Karolinum, 2019.

LACHOUT, M. Bilingvismus a bilingvní výchova na příkladu bilingvismu česko-německého. Praha: Togga, 2017.

MC CABE, M. Czech Heritage Language Education in Communities in the United States and Europe. In The Routledge Handbook of Heritage Language Education (ed. O. E. Kagan – M. M. Carreira – C. Hitchins Chik). Abingdon: Routledge, 2017, s. 114–128.

NEKULA, M. Čeština v Německu – jazyk v kontaktu a izolaci v „generaci exil“, Naše řeč, 104, 2021b, s. 359–375.

NERLICH, L. K jazyku českých emigrantů druhé generace v Německu. Sociolingvistická studie – demografické a sociologické údaje, jazykové dovednosti a úzus. In Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ), 2006–2007. Praha: Akropolis, 2007, s. 153–167.

POLINSKY, M. Heritage languages and their speakers: state of the field, challenges, perspectives for future work, and methodologies. In Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 26, 2015, č. 1, s. 7–27.

SEIDLMAYER, K. Verbvalenz im deutsch-tschechischen Sprachkontakt bei Bilingualen. Universität Regensburg, 2013 (magisterská práce).

ŠICHOVÁ, K. Untertitelung Tschechisch-Deutsch im Hochschulunterricht für Herkunftssprecher. In TransKom: Zeitschrift für Translationswissenschaft und Fachkommunikation 2, 2016, s. 227–253.

ŠICHOVÁ, K. Zur phraseologischen Kompetenz bei Herkunftssprechern des Tschechischen (ed. M. Nekula), Brücken, 28, 2021, č. 2, s. 111–144.

Stažení

Publikováno

2025-07-16

Číslo

Sekce

Studie a články