Školní zralost a připravenost v kontextu pohlavních rozdílů

Autoři

  • doc. PhDr. Alena Petrová, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie a patopsychologie Autor
  • doc. PhDr. Irena Plevová, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie a patopsychologie Autor
  • Mgr. Lucie Křeménková, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie a patopsychologie Autor
  • PhDr. Pavel Dařílek, CSc. Autor
  • Mgr. Michaela Pugnerová, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie a patopsychologie Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2013.28

Abstrakt

Článek představuje dílčí výsledky psychologické analýzy školní zralosti a připravenosti. Pozornost je zaměřena na zjišťování pohlavních rozdílů v rámci diagnostiky školní připravenosti v předškolním období. Autoři se zaměřují především na zjišťování jednotlivých složek školní připravenosti dětí v mateřské škole pomocí rozsáhlé testové baterie. Výzkumný vzorek tvoří 781 dětí. Výsledky ukazují genderové rozdíly v některých sledovaných oblastech, částečně potvrzují předchozí studie a přinášejí i některá nová či odlišná zjištění.

Reference

ADAMOVIČ, K. Verbálne a neverbálne intelektové výkony a ich vzťah k školskej úspešnosti. Psychológia a patopsychológia dieťata. 1972, roč. 8, č. 6, s. 99 – 114. ISSN 0555-5574.

BAČOVÁ, V. Problematika rodu v psychologii – sociální psychologie ženy a muže. In: VÝROST, J. a I. SLAMĚNÍK, eds. Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing, 2008, s. 161-178. ISBN 978-80-247-1428-8.

BEAL, C. R. Boys and girls: the development of gender roles. Columbus: McGraw-Hill Companies, 1994. ISBN 978-0-0700-4533-0.

BEDNÁŘOVÁ, J. a V. ŠMARDOVÁ. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251- 2569-4.

BENBOW, C. P. a O. ARMAND. Predictors of high academic – achievement in mathematics and science by mathematically talented students – a longitudinal study. Journal of Educational Psychology. 1990, roč. 82, č. 3, s. 430-441. eISSN 1939-2176.

DIEŠKOVÁ, V. Intersexuálné rozdiely v sociálnej pripravenosti detí na školu. Psychológia a patopsychológia dieťata. 1979, roč. 12, č. 3, s. 3 – 10. ISSN 0555-5574.

DWECK, C. S. Motivational Processes Affecting Learning. American Psychologist, 1986, roč. 41, č. 10, s. 1040-1048. ISSN 0003-066X.

EDELSBERGER, L. a F. KÁBELE. Speciální pedagogika pro učitele prvního stupně základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.

FARKAŠOVÁ, E. Výchovné ťažkosti u detí predškolského veku. Psychológia a patopsychológia dieťata. 1984, roč. 19, č. 3, s. 299 – 310. ISSN 0555- 5574.

GALTON, F. English men of Science. London: MacMillan & Co, 1874.

GARAIGORDOBIL, M. a R. AMIGO. Inteligencia: diferencias de género y relaciones noc factores psicomotrices, conductuales y emocionales en niňos de 5 aňos. Interdisciplinaria: Revista de Psicología y Ciencias Afines. 2010, roč. 27, č. 2, s. 229-245. ISSN 1668-7027.

GREENBERG, J. S. Exploring the Dimensions of Human Sexuality. 4. vydání. Sudbury: Jones & Barlett Publishers, 2011. ISBN 978-0-7637-7660-2.

FEINGOLD, A. Sex-differences in variability in intellectual abilities – a new look at an old controversy. Review of Educational Research. 1992, roč. 62, č. 1, s. 61-84. eISSN 1935-1046.

HRABAL. V. a A. ZÁHOROVÁ. Vliv odkladu školní docházky suspektně školsky nezralých dětí na jejich školní úspěšnost v 1. ročníku základní školy. Československá psychologie. 1984, roč. 28, č. 1, s. 16 – 27. ISSN 0009-062X.

JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj úskalí. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2284-9.

JA-SONG, M. a R. LYNN. Reaction times and intelligence in Korean children. Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied. 1992, roč. 126, č. 4, s. 421-428. ISSN 1940-1019.

JIRÁSEK, J. Poprvé do školy. Praha: SPN, 1967.

JIRÁSEK, J. a V. TICHÁ, V. Psychologická hlediska předškolních prohlídek. Praha: SZdN, 1968.

KASTELOVÁ, D. Vývin reči a inteligencie u detí predškolského veku. Psychológia a patopsychológia dieťata. 1972, roč. 8, č. 6, s. 155 - 161. ISSN 0555-5574.

KOLLÁRIK, K. Dalšie overovanie orientačnej zkůšky pripravenosti na školu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 1987, roč. 31, č. 4 s. 345-354. ISSN 0555-5574.

KOLLÁRIK, K. Rozdiely medzi chlapcami a dievčatami v úrovni pripravenosti na školu a v učebných výsledkoch. Psychológia a patopsychlógia dieťaťa. 1991, roč. 26, č. 2, s. 113-124. ISSN 0555-5574.

KOPASOVÁ, D. Niektoré aspekty vývinu reči u detí v predškolskom veku. Psychológia a patopsychlógia dieťaťa. 1975, roč. 11, č. 2, s. 31-41. ISSN 0555-5574.

KŰRTIOVÁ, J. Utváření školské úspěšnosti dětí. Psychológia a patopsychológia dieťata. 1986, roč. 21, č. 2, s. 137 – 151. ISSN 0555-5574.

LUBINSKI, D. a C. P. BENBOW. Study of mathematically precocious youth after 35 years uncovering atecedents for the development of math science expertise. Perspectives in Psychological Science. 2006, roč. 1, č. 4, s. 316- 345. ISSN 1745-6924.

LOW, B. S. Cross-cultural patterns in the training of children – an evolutionary perspective. Journal of Comparative Psychology. 1989, roč. 103, č. 4, s. 311-319. ISSN 0735-7036.

LYNN, R. a P. IRWING. Sex diifferences onn the progressive matrices: a meta analysis. Inteligence. 2004, roč. 32, č. 5, s. 481-498. ISSN 0160-2896.

MATĚJČEK, Z. a R. KADUBCOVÁ. Sebepojetí českých dětí z hlediska Rohnerovy teorie rodičovského přijímání a odmítání. Československá psychologie. 1984, roč. 28, č. 2, s. 87 – 97. ISSN 0009-092X.

MATĚJČEK, Z. a Z. DYTRYCH. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994. ISBN 80-85824-06-X.

MŰLEROVÁ, M. a Z. NOVÁK. Asociační trénink jako metoda rozvoje řečově komunikativních dovedností předškolních dětí. Československá psychologie. 1989, roč. 33, č. 4, s. 329 – 335. ISSN 0009-062X.

NOVÁK, Z. a J. PSTRUŽINOVÁ. Verbální složka intelektové schopnosti žáků. Praha: SPN, 1982.

OSHIMA, T. C. a CH. S. DOMALESKI. Academic Performance Gap Between Summer-Birthday and Fall-Birthday Children in Grades K–8. Journal of Educational Research, 2006, roč. 99, č. 4, s. 212 - 217. ISSN 0022-0671.

PETROVÁ, A. Mladší školní věk. In: ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J., eds. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 2008. s. ISBN 978-80-244- 2141-4.

PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 4. aktual. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.

SARWAR, M. a A. M. MALIK. Gender Differences in Developmental Tasks of 3 Years-old Boys and Girls. Asian Social Science. 2010, roč. 6, č. 10, s. 20 - 24. ISSN 1911-2025.

SERFONTEIN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-318-3.

STIPEK, D. No Child Left Behind Comes to Preschool. The Elementary School Journal, 2006, roč. 106, č. 5, s. 455 – 466. ISSN 0013-5984.

STIPEK, D. a R. RYAN. Economically disadvantages preschoolers: Ready to learn but further to go. Developmental Psychology, 1997, roč. 33, s. 711 –723. ISSN 1939-0599.

TRAJKOVSKI-VIŠIĆ, B., et al. The lifferences between pre-primary school girls. Acta Kinesiologica. 2011, roč. 5, č. 1, s 53-56. ISSN 1840-3700.

TŘESOHLAVÁ, Z., O. ČERNÁ a M. KŇOURKOVÁ. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0015-6

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978- 80- 246-0956-0.

VYGOTSKÝ, L. S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971.

ZILL, N. a J. WEST. Entering kindergarten: A portrait of American children when they begin school. Washington D.C.: National Centre for Education

Statistics, 2001, č. 2001 – 035.

Stažení

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Školní zralost a připravenost v kontextu pohlavních rozdílů . (2024). Magister, 1(2), 23-42. https://doi.org/10.5507/magister.2013.28

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)