Hodnocení učení studentů v čínském kontextu

Autoři

  • Desheng Lu Sichuan Normal University, Čína Autor
  • Liu Li Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2013.11

Klíčová slova:

testování, učení studentů, čínský kontext, Národní zkouška z angličtiny v Číně

Abstrakt

Čínská společnost obecně přijala funkci zkoušek jako spravedlivého ukazatele studijních úspěchů studentů. Přestože byly státní/veřejné zkoušky s vysokým počtem bodů vždy kritizovány za vysoký tlak, který na studenty vyvíjejí, a za možnost pokřivení podstaty výuky na „výuku na zkoušku“, stále hrají klíčovou roli při usměrňování učení čínských studentů, určování jejich budoucí kariéry a hodnocení efektivity školy. Tento článek nejprve předkládá stručný přehled čínského systému orientačního hodnocení založeného na zkouškách a poté na příkladu dvou národních zkoušek vymezuje hodnocení výuky studentů v kontextu angličtiny jako cizího jazyka (EFL) v Číně. Článek tvrdí, že: (1) veřejné zkoušky plní dvojí funkci hodnocení, a to výběr a výuku, a (2) nové důrazy v reformách hodnocení studentů se zaměřují na to, aby se zkoušky staly lepším měřítkem výsledků učení studentů a aby efektivněji sloužily výuce. Poslední část článku nastiňuje hlavní změny hodnocení žáků v současné školské praxi.

Reference

Adamson, B. (2001) English with Chinese characteristics: China’s new curriculum. Asia Pacific Journal of Education. 21(2), 19-33. ISSN1742-6855. DOI: https://doi.org/10.1080/02188791.2001.10600192

Bachman, L. F. (1990) Fundamental considerations in language testing. Oxford: Oxford University Press.

Bourdieu, P. (1991) Language and symbolic power. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Cheng, L. (2008) The key to success: English language testing in China. Language Testing. 25, 15-38. ISSN1477-0946. DOI: https://doi.org/10.1177/0265532207083743

Cheng, L. (2010) The history of examinations: Why, how, what and whom to select? In: L. CHENG and A. CURTIS, eds. English language assessment and the Chinese learner. New York: Routledge. pp. 13-25.

Cheng, L. and A. Curtis. (2010) The realities of English language assessment and the Chinese learner in China and beyond. In: L. CHENG and A. CURTIS, eds. English language assessment and the Chinese learner. New York: Routledge. pp. 3-12. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203873045

Cheng, L. and L. Qi. (2006) Description and examination of the National Matriculation English Test in China. Language Assessment Quarterly: An International Journal. 3, 53-70. ISSN1543-4311. DOI: https://doi.org/10.1207/s15434311laq0301_4

Clarke, M. (2011) Framework for building an effective student assessment System [online]. READ/SABER Working Paper. The World Bank group [viewed 18 March 2013]. Available from: http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resourc

es/278200-1121703274255/1439264-1294964677637/Framework_Paper.pdf.

COLLEGE ENGLISH TEST DESIG GROUP (CHINA). College English Test Band Four Syllabus and Sample Tests. Rev. ed. Shanghai, China: Shanghai Foreign Language Education Press, 1994a.

COLLEGE ENGLISH TEST DESIG GROUP (CHINA). College English Test Band Six Syllabus and Sample Tests. Rev. ed. Shanghai, China: Shanghai Foreign Language Education.

Gao, L. B. (2011) Assessment reform in China: A respond to the international trend in the new century [online]. [Viewed 13 March2013]. Available form: http://xypj.cersp.com/GLB/LUNWEN/ 200701/3223.html

HERC (CHINA). Zhong guo wai yu jiao yu yao shi lu [Chronicle of foreign language education in China]. Beijing: Foreign Language Teaching and Research Press, 1993.

He, Q. (2001) English language education in China. In: S. J. BAKER, ed. Language policy: Lessons from global models. California: Monterey Institute of International Studies. pp. 225-231.

Hu, G. (2005). English language education in China: Policies, progress and problems. Language Policy. 4, 5-24. ISSN1573-1863. DOI: https://doi.org/10.1007/s10993-004-6561-7

Jin, Y. (2010) The National College English Testing Committee. In: L. CHENG and A. CURTIS, eds. English language assessment and the Chinese learner. New York: Routledge. pp. 44-59.

Liu, Y. (1993) Book of major educational events in China. Hangzhou: Zhe jiang jiao yu Chu ban she.

Liu, Q. (2010) The National Education Examinations Authority and its English language tests. In: L. Cheng and A. Curtis, eds. English language assessment and the Chinese learner. New York: Routledge. pp. 29-43.

Madaus, G. F. (1988) The influence of testing on the curriculum. In: L. Tanner, ed. Critical issues in curriculum: Eighty-seventh yearbook of the National Society for the Study of

Education. Chicago: University of Chicago Press. pp. 83-121.

MINSTRY OF EDUCATION (CHINA). National College English Teaching Syllabus. Rev. ed. Shanghai: Shanghai

Foreign Language Education Press, 1999.

NEEA (CHINA). Examination syllabus for university entrance examination to higher education. Beijing, China: Higher Education Press, 2007.

NATIONAL COLLEGE ENGLISH TESTING COMMITTEE

(CHINA). CET-4 Test Syllabus and Sample Test Paper. Rev. ed. Shanghai, China: Shanghai Foreign Language Education Press, 2006a.

NATIONAL COLLEGE ENGLISH TESTING COMMITTEE (CHINA). CET-6 Test Syllabus and Sample Test Paper. Rev. ed. Shanghai, China: Shanghai Foreign Language Education Press, 2006b.

OECD. Shanghai and Hong Kong: Two distinct examples of education reform in China. In Lessons from PISA for the United States, Strong performers and successful reformers in education. OECD Publishing, 2011, pp. 83-115. Available from: http://dx.doi.org/10.1787/9789264096660-en DOI: https://doi.org/10.1787/9789264096660-en

Qi, L. (2005). Stakeholders’ conflicting aims undermine the washback function of a high-stakes test. Language Testing. 22, 142-173. ISSN 1477-0946. DOI: https://doi.org/10.1191/0265532205lt300oa

Ross, H. (1992) Foreign language education as a barometer of modernization. In: R. Hayhoe, ed. Education and modernization: The Chinese experience. Oxford: Pergamon. pp. 239-254.

Shohamy, E. (2000) Using language tests for upgrading knowledge. Hong Kong Journal of Applied Linguistics. 5(1), 1-18. ISSN1028-4435.

Stiggins, R. J. (2001) The unfulfilled promise of classroom assessment. Educational Measurement: Issues and Practice. 20(3), 5-15. ISSN 1745-3992. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-3992.2001.tb00065.x

Sui-Chu Ho, E. (2012). Asia-Pacific secondary education systém review series No 5: Student learning assessment. Thailand, Hongkong: UNESCO.

Sun, P. Q., ed. (2000) The history of Education in China. Shanghai, China: East China Normal University Press.

Yang, X. W. (1992) Effects and difficulties of giving the general examination for students. China Examinations. 1, 4-6. ISSN1005-8427.

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Hodnocení učení studentů v čínském kontextu. (2024). Magister, 1(1), 14-32. https://doi.org/10.5507/magister.2013.11

Podobné články

1-10 z 40

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.