Styl vyučování učitele v mateřské škole
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2014.38Klíčová slova:
Styl výuky, Motivace, Učitel, Učení, MikrovýukaAbstrakt
Tento výzkum zkoumal styl výuky a motivaci dětí k učení. Toto šetření bylo provedeno pomocí mikroanalýzy výuky 6 učitelek mateřské školy během hlavních dopoledních aktivit. Pro dosažení přesných výsledků výukového stylu učitele byly použity následující metody: pozorování, záznam a videoanalýza. Teoretická část poskytuje informace o stylech výuky a vysvětluje pojem motivace. V praktické části poskytuje mikroanalýza kvalitativní analýzu jednotlivých učitelů, ale znaky výzkumného vzorku nejsou specifikovány. Byly stanoveny indexy direktivity a indexy motivace učitelek v mateřské škole.
Reference
ČÁP, J., MAREŠ, J. 1995. Psychologie pro učitele. Praha : Portál ISBN 80-7178-463-X.
ČÁP, J. 1980. Psychologie pro učitele. Praha : Státní pedagogické nakladatelství. ISBN 14-225-87.
ČÁP, J., MAREŠ, J. 2001. Psychologie pro učitele. Praha : Portál. ISBN 80-7178-463-x.
DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M., 2009. Učitel příprava na profesi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2863-6.
GRASHA, A., Fů, 1996. Výuka ve velkém stylu. Pittsburgh, PA : Aliance Publischers.
GRASHA, RIECHMAN, 2013, Teaching Style Survey, dostupné na <http://longleaf.net/teachingstyle.html >.
HRABAL, V., HELUSM, Z. 1984. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. (2010) Jaký jsem učitel Praha: Portál 2010, s. 240. ISBN 978-80-7367-755-8.
GAVORA, P. 2008. Úvod do pedagogického výzkumu. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava. ISBN 978-80-223-2391-8.
GAVORA, P. 1996. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. 130 s. ISBN 80-85931- 15-X.
GAVORA, P. 2003. Učitel a žiaci v komunikácii. Bratislava: Univerzita Komenského Bratislava, 2003. ISBN 80-223-1716-0.
JANÍKOVÁ a kol. 2009. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido. ISBN978-80-7315-183-6.
JANÍKOVÁ, M., 2011. Interakce a komunikace učitelů tělesné výchovy. Brno: Paido, 2011, Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978- 80-
-208-6.
JANDOVÁ, R., 2007. Svět výchovy a vzdělávání v reflexi pedagogického výzkumu. České Budějovice. ISBN 978-80-7394-061-4.
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. 2009. Analýza vyučování. Praha : Grada. ISBN 978-80-247-2857-5.
KOLB, D. 1984. Experiential leasing. New Jersey : Dentice-Hall 1984, ISBN 0-13-295261-0.
LINHARTOVÁ, D. 1998. Psychologie pro učitele I. Brno: Mendeloeova zemědělská a lesnická univerzita v Brně ISBN 80-7157-315-9.
MADSEN, K. B. 1979. Moderní teorie motivace. 1979. 472 s. Praha : Academia, ISBN 509-21-857.
MAZDÁZKOVÁ, S., 2008. Mikrovyučovacia analýza komunikáte. Olomouc: Nakladateství Olomouc. ISBN 978-80-7182-245-5.
MAREŠ, J. 2007. Psychologie pro učitele. Prah : Portál, 2007. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
MAREŠ, J. 1998. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál ISBN 80-7178-246-7.
MAREŠ, J., GAVORA. P. 2004. Interpersonální styl učení. Pedagogika [č.2, cit. 101-128 ].
MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V., 1996. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Centrum pro další vzdělávání učitelů v Brně, ISBN 80-210-
-X.
MUSILOVÁ, M. 2003. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc : Univerzita Palackého Olomouc, 2003. ISBN 80-244-0749-3.
NAJVAR, P., NAJVAROVÁ V., JANÍK, T., ŠEBESTOVÁ S. 2011, Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido 2001. ISBN 970-80-7315-
-2.
ORLICH, D. C. a kol. 2010. Teaching Strategies. Wadsworth, 2010. ISBN 13-978-0547-21293-3.
PAŘÍZEK, V., 1988. Učitel a jeho povolání. Praha : Stání pedagogické nakladatelství, 1988.
PRŮCHA, J. 2000. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2000. 272 s. ISBN 80-7178-399-4.
PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. 2009. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace [č. 2,cit. 89- 103] dostupné na
<http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2009/PedOr09_2_EtickyKodexCeske PedagogickeVedy_PruchaSvaricek.pdf>.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 1998. Pedagogický slovník. Praha: Portál 1998, 324 s. ISBN 80-7178-772-8.
ŘEZÁČ, J. 1998. Sociální psychologie. Brno: Paido.
ŘÍČAN, P. 2008. Psychologie příručka pro studenty. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-406-9.
SKALKOVÁ, J. 2007. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 324 s. ISBN 978-80-247-1821-79.
STOLINSKÁ, D., 2011, Interakce učitel-žák v proměnách primárního vzdělávání. Disertační práce. Olomouc : Univerztia Palackého v Olomouci, 2011. dostupné na <https://theses.cz/auth/id/jp11ll/Dominika_Stolinsk_-_Interakce_uitel-k_v_promnch_primrnho_.pdf>.
ŠVAŘÍČEK, Ř., ŠEĎOVÁ, K. a kol. 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál . 384 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠVEC, Š. (Ed.) 2009. Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvantitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
WALTEROVÁ, E., 1994. Kurikulum – Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno, CDVU MU.
ZELINA, M. 2006. Kvalita školy a mikrovyučovací analýzy. Bratislava: Vydavatel´stvo Pol´ana, 2006. ISBN 80-89192-29-7.
ZELINA, M. 1996. Aktivizácia a motivácia žiakov na vyučovaní. Prešov: Metodické centrum Prešov, 1996. 40 s. ISBN 80-8045-042-0.
ZELINA, M.1994. Strategie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava: Vydavatel´stvo IRIS, 1994. ISBN 80-967013-4-7.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.