Věcní a vnitřní činitelé směrování k učitelství pro mateřské školy
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2015.50Klíčová slova:
Student, Učitel, Učitelská profese, Motiv, MotivaceAbstrakt
ílem výzkumu bylo zjistit, které vnější a vnitřní faktory v jejich dosavadním životě motivovaly nově přijaté studenty ke studiu učitelství pro mateřské školy a jakým způsobem. K získání potřebných dat byla použita metoda volných výpovědí na základě zadaného tematického úkolu a vyhodnocovací technika aplikovaná na data byla založena na kódování. Předkládaná studie analyzuje zjištěné vnější faktické a vnitřní faktory motivace studentů k nástupu do kurzu. Vnější faktory uváděné studenty byly seskupeny do následujících podkategorií: a) aktivity s dětmi, b) setkání s učitelskou profesí, c) překážky na cestě ke studiu, d) uznání spolužáků. Výroky z každé podkategorie byly na základě dalšího kódování rozděleny do podskupin se shodnými znaky. U každé podkategorie je jako příklad uveden jeden z výroků charakterizujících studenty. Zjištěné vnitřní faktory byly velmi různorodé a na základě kódování byly opět podle potřeby rozděleny do podkategorií. Opět je uveden jeden nebo více příkladů.
Reference
Burkovičová, R. (2004). Motivovanost studentu k učitelství při vstupu do studia. In: Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí plánování scénářů v Evropě. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 73-86.
Faltýnková, M., Smetanová, V. (2015). Motivovanost k výkonu učitelského povolání v souvislosti s osobnostními předpoklady studentů v kontextu teorie Johna L. Hollanda. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 5, č. 2, s. 134–147.
Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
Havlík, R. (1995). Motivace k učitelskému povolání. Pedagogika, 45, 2, 154-164.
Hlaďo, P. (2015). Sociální vlivy – psychologický fenomén při volbě další vzdělávací a profesní dráhy. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 2015, roč. 5, č. 2, s. 32–53.
Hřebíček, L. (1995). Profesní vývoj adeptů učitelství. Pedagogická orientace, 17-18, 70-77.
Kariková, S. (2004). Špecifiká profesijnej dráhy učiteliek. Prešov: Metodickopedagogické centrum.
Kasáčová, B. (1996). Očakávania a predstavy študentov učiteľstva 1. stupňa ZŠ a ich postoje k pedagogicko-psychologickej príprave. Pedagogická revue, 48, 7-8, 311-317.
Kloknerová, M. (2010). Čo ma motivovalo k štúdiu učitelstva? In Vysokoškolský učiteľ – vzdelavateľ učiteľov. Trnava: UCM, 174-181.
Rámec rozvoje vysokého školství do roku 2020 (dostupné na: http://www.msmt.cz/ministerstvo/ramec-rozvoje-vysokeho-skolstvi-doroku-2020, s. 12).
Skibska, J. (2012). Nauczyciel przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej –świadomy wybór czy początek innej drogi zawodowej – komunikat z badań. In Obszary akademickiej wiedzy naukowej. Pedagogika społeczna. Tematy do dyskusji na XXI wiek. Poznań: ALTUS, 139-149.
Strauss, A.; & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.
Švaříček, R., & Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.