Věcní a vnitřní činitelé směrování k učitelství pro mateřské školy

Autoři

  • doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D. Ostravská Univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, Katedra primární a preprimární pedagogiky Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2015.50

Klíčová slova:

Student, Učitel, Učitelská profese, Motiv, Motivace

Abstrakt

ílem výzkumu bylo zjistit, které vnější a vnitřní faktory v jejich dosavadním životě motivovaly nově přijaté studenty ke studiu učitelství pro mateřské školy a jakým způsobem. K získání potřebných dat byla použita metoda volných výpovědí na základě zadaného tematického úkolu a vyhodnocovací technika aplikovaná na data byla založena na kódování. Předkládaná studie analyzuje zjištěné vnější faktické a vnitřní faktory motivace studentů k nástupu do kurzu. Vnější faktory uváděné studenty byly seskupeny do následujících podkategorií: a) aktivity s dětmi, b) setkání s učitelskou profesí, c) překážky na cestě ke studiu, d) uznání spolužáků. Výroky z každé podkategorie byly na základě dalšího kódování rozděleny do podskupin se shodnými znaky. U každé podkategorie je jako příklad uveden jeden z výroků charakterizujících studenty. Zjištěné vnitřní faktory byly velmi různorodé a na základě kódování byly opět podle potřeby rozděleny do podkategorií. Opět je uveden jeden nebo více příkladů.

Reference

Burkovičová, R. (2004). Motivovanost studentu k učitelství při vstupu do studia. In: Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí plánování scénářů v Evropě. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 73-86.

Faltýnková, M., Smetanová, V. (2015). Motivovanost k výkonu učitelského povolání v souvislosti s osobnostními předpoklady studentů v kontextu teorie Johna L. Hollanda. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, roč. 5, č. 2, s. 134–147.

Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

Havlík, R. (1995). Motivace k učitelskému povolání. Pedagogika, 45, 2, 154-164.

Hlaďo, P. (2015). Sociální vlivy – psychologický fenomén při volbě další vzdělávací a profesní dráhy. In Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 2015, roč. 5, č. 2, s. 32–53.

Hřebíček, L. (1995). Profesní vývoj adeptů učitelství. Pedagogická orientace, 17-18, 70-77.

Kariková, S. (2004). Špecifiká profesijnej dráhy učiteliek. Prešov: Metodickopedagogické centrum.

Kasáčová, B. (1996). Očakávania a predstavy študentov učiteľstva 1. stupňa ZŠ a ich postoje k pedagogicko-psychologickej príprave. Pedagogická revue, 48, 7-8, 311-317.

Kloknerová, M. (2010). Čo ma motivovalo k štúdiu učitelstva? In Vysokoškolský učiteľ – vzdelavateľ učiteľov. Trnava: UCM, 174-181.

Rámec rozvoje vysokého školství do roku 2020 (dostupné na: http://www.msmt.cz/ministerstvo/ramec-rozvoje-vysokeho-skolstvi-doroku-2020, s. 12).

Skibska, J. (2012). Nauczyciel przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej –świadomy wybór czy początek innej drogi zawodowej – komunikat z badań. In Obszary akademickiej wiedzy naukowej. Pedagogika społeczna. Tematy do dyskusji na XXI wiek. Poznań: ALTUS, 139-149.

Strauss, A.; & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert.

Švaříček, R., & Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Stažení

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Věcní a vnitřní činitelé směrování k učitelství pro mateřské školy. (2024). Magister, 3(1), 56-73. https://doi.org/10.5507/magister.2015.50

Podobné články

1-10 z 40

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.