Uspokojování individuálně identifikovaných vzdělávacích potřeb učitelek mateřských škol

Autoři

  • doc. PaedDr. Radmila Burkovičová, Ph.D. Ostravská Univerzita, Pedagogická fakulta, Katedra technického vzdělávání Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2017.78

Klíčová slova:

Mateřská škola, Učitelka v mateřské škole, Předškolní vzdělávání, Profesní vzdělávací potřeby

Abstrakt

Rozpoznání osobních vzdělávacích potřeb je prvním krokem a předpokladem pro jejich uspokojení. Učitelky mateřských škol identifikovaly své profesní vzdělávací potřeby, pojmenovaly je a označily jejich intenzitu. Segment pojmenovaných vzdělávacích potřeb souvisí s přímou vzdělávací činností učitele, konkrétně s realizací činností, při nichž je v kontaktu s dítětem či dětmi. Segment souvisí s přípravnými činnostmi a je záležitostí jeho didaktické výbavy. Výzkum potvrdil část předpokladu, že vzdělávací potřeba, kterou učitel dokáže identifikovat a pojmenovat, se bude týkat procesu vzdělávání předškolního dítěte. Nejvyšší míru u vzdělávacích potřeb vykazoval nejvyšší stupeň intenzity „vysoký“.

Reference

Burkovičová, Radmila. Profesní činnosti učitelů mateřských škol a jejich výzkum. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-168-8.

Jarvis, Peter. Adult Education & Lifelong learning. Theory and Practice. London RoutledgeFlamer, 2010. ISBN 978-11-3569-536-1.

Kohnová, Jana In Průcha, Jan (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, 936 s. ISBN 978-80-7367-546-2.

MŠMT. Analýza předpokladů a vzdělávacích potřeb pedagogických pracov-níků pro zkvalitňování jejich práce. Dostupné na: http://docplayer.cz/18378066-Fakta-na-dosah-analyza-predpokladu-a-vzdelavacich-potreb-pedagogickych-pracovniku-pro-zkvalitnovani-jejich-prace-ucitele-zs-a-ss.html. 2009.

MŠMT. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020. Dostupné na: http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020.

Murray, Henry A. Explorations in personality. Oxford: Oxford University Press, 1958.

Palán, Zdeněk. Andragogický slovník. Praha: Academia, 2002. ISBN 978-80-247-3960-1.

Pavlov, Ivan. Profesijný rozvoj pedagogického zboru školy: námety na školo-centrický a personocentrický model kontinuálného vzdelávania učiteľov. Prešov: Metodicko-pedagogické centrum Prešov, 2002, 106 s. ISBN 80-8045-285-7.

Paulík, Karel. Učitel a pracovní spokojenost. Ostrava: Gruber - TDP, 1998. ISBN 80-85624-20-6.

Paulík, Karel. Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-7042-550-4.

Šeďová, Klára a Petr Novotný. Vzdělávací potřeby ve vztahu k účasti na vzdělávání dospělých. Pedagogika, roč. LVI, 2006.

ŠVEC, Štefan. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava: Iris, 2002, 320 s. ISBN 80-89018-31-0.

Zelina, Miron, Valica, Miroslav, Rosa, Vladislav a Vladimír Jodas. Príprava pedagogických pracovníkov. Výstupná štúdia Phare – rozvoj vzdelávacej politiky. Bratislava: Matematicko–fyzikálna fakulta UK, 1996, s. 83.

Stažení

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Uspokojování individuálně identifikovaných vzdělávacích potřeb učitelek mateřských škol. (2024). Magister, 5(2), 7-22. https://doi.org/10.5507/magister.2017.78

Podobné články

1-10 z 100

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.