Podpora zájmu dětí mateřské školy o psanou formu jazyka

Autoři

  • Mgr. Dana Cibáková, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra primární a preprimární pedagogiky Autor
  • Mgr. Milan Polák, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra českého jazyka a literatury Autor
  • Marta Zatloukalová Univerzita Palackého v Olomouci Autor
  • Anita Oralová Univerzita Palackého v Olomouci Autor
  • Dominika Holcová Univerzita Palackého v Olomouci Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2019.121

Klíčová slova:

Pregramotnost, Mateřská škola, Děti předškolního věku, Akční výzkum, Písemná forma jazyka

Abstrakt

V současnosti není nic neobvyklého, že děti již v  předškolním věku projevují zájem o  čtení a  písemnou podobu jazyka. Především jde o  vnímání různých nápisů, tištěné podoby textu, plakátů, ovládají již koncept tištěné podoby textu - rozeznají začátek a konec knihy, vědí, kde se začíná číst, kterým směrem a podobně. Zde můžeme hovořit o  takzvané čtenářské pregramotnosti (báze gramotnost, raná gramotnost, a  jiné) v  předškolním věku, která se rozvíjí nejen v mateřské škole, ale důležitým prvkem je i příznivé kulturní rodinné prostředí. Tím máme na mysli neabsentováni knižního materiálu, předčítání rodičů nebo jiných rodinných příslušníků, aktivity spojené s textem apod. Navzdory  tomu všemu, jsou v  mateřské škole děti (i přes podnětná rodinnému prostředí), které o  danou oblast neprojevují zájem, a to ani v  období, před nástupem do základní školy. V rámci řešení projektu "Podpora pregramotností v  předškolní vzdělávání (SC1)" jsme se zaměřili právě na tuto cílovou skupinu dětí, u kterých jsme prostřednictvím aktivit směřovaly k  podpoře jejich zájmu o  písemnou formu jazyka, a to v podobě akčního výzkumu.

Reference

KUCHARSKÁ, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské gramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace. Praha, 24(4): 493.

MELMEROVÁ, Alena. (2017). Metody rozvoje předčtenářské gramotnosti. Diplomová práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.

TOMÁŠKOVÁ, Iva (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.

ZAJITZOVÁ, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.

Stažení

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Podpora zájmu dětí mateřské školy o psanou formu jazyka . (2024). Magister, 7(2), 11-32. https://doi.org/10.5507/magister.2019.121

Podobné články

1-10 z 86

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.