Podpora zájmu dětí mateřské školy o psanou formu jazyka
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2019.121Klíčová slova:
Pregramotnost, Mateřská škola, Děti předškolního věku, Akční výzkum, Písemná forma jazykaAbstrakt
V současnosti není nic neobvyklého, že děti již v předškolním věku projevují zájem o čtení a písemnou podobu jazyka. Především jde o vnímání různých nápisů, tištěné podoby textu, plakátů, ovládají již koncept tištěné podoby textu - rozeznají začátek a konec knihy, vědí, kde se začíná číst, kterým směrem a podobně. Zde můžeme hovořit o takzvané čtenářské pregramotnosti (báze gramotnost, raná gramotnost, a jiné) v předškolním věku, která se rozvíjí nejen v mateřské škole, ale důležitým prvkem je i příznivé kulturní rodinné prostředí. Tím máme na mysli neabsentováni knižního materiálu, předčítání rodičů nebo jiných rodinných příslušníků, aktivity spojené s textem apod. Navzdory tomu všemu, jsou v mateřské škole děti (i přes podnětná rodinnému prostředí), které o danou oblast neprojevují zájem, a to ani v období, před nástupem do základní školy. V rámci řešení projektu "Podpora pregramotností v předškolní vzdělávání (SC1)" jsme se zaměřili právě na tuto cílovou skupinu dětí, u kterých jsme prostřednictvím aktivit směřovaly k podpoře jejich zájmu o písemnou formu jazyka, a to v podobě akčního výzkumu.
Reference
KUCHARSKÁ, A. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské gramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace. Praha, 24(4): 493.
MELMEROVÁ, Alena. (2017). Metody rozvoje předčtenářské gramotnosti. Diplomová práce. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
TOMÁŠKOVÁ, Iva (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
ZAJITZOVÁ, E. (2011). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.