Úroveň kompetencí dětí předškolního věku v oblasti jazyka a řeči v kontextu předškolního kurikula

Autoři

  • Mgr. Eliška Suchánková, Ph.D. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav pedagogických věd Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2013.30

Klíčová slova:

Komunikační kompetence, komunikace, jazyk a řeč, předškolní vzdělávání, Rámcový program pro předškolní vzdělávání

Abstrakt

Příspěvek prezentuje výsledky vybraných výzkumů (Zajitzová, 2009,2010a, 2010b, 2011a) zaměřených na zjištění úrovně komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku před vstupem do základní školy. Tato úroveň je porovnávána s požadavky definovanými v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2004) z hlediska očekávaných výstupů ve vzdělávací oblasti „Dítě a jeho psychika“, v podoblasti „Jazyk a řeč“. Výzkumný vzorek tvořilo 100 dětí ve věku od 5 do 7 let. Jako výzkumné metody byly použity pozorování, rozhovor a škály. Nejlepší úroveň u zkoumaných dětí se projevila v oblasti zrakového vnímání a dovedností pro čtení a psaní. Nízká úroveň se projevuje v oblasti sluchového vnímánía ve formální řeči. Byl prokázán významný rozdíl mezi úrovní komunikačních kompetencí u předškolních dětí a požadavky FEP PE. Závěrečná část je věnována diskusi výsledků výzkumu, jsou zde uvedena doporučení pro další rozvoj dětí a zkoumání předložené problematiky.

Reference

Bělinová, L., & Mišurcová, V. (1980). Z dějin předškolní výchovy. Praha: SPN.

Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: PdF MU.

Cardová, J., & Švandová, H. (1988). Jazyková výchova v mateřské škole II. Praha: Naše vojsko.

Čapková, D. (1981). Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků.

Doporučení Evropského parlamentu a Rady EU ze dne 18. 12. 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES) [online]. EU [cit.

-10-30]. Dostupné z: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:cs: PDF.

Filcíková - Herfotová, M. (1957). Výchova řeči u dětí předškolního věku. Praha: SPN.

Fulghum, R. (2007). Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce. Praha: Argo.

Chytková, H., Krčmová, M., & Monatová, L. (1980). Poznávání společnosti a rozvíjení jazyka v předškolním věku. Praha: SPN.

Jarníková, I. (1927). Výchovný program mateřských škol. Praha: Česká grafická Unie, a.s.

Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada Publishing.

Klímová, M. (1955). Metodika jazykové výchovy na mateřské škole. Praha: SPN.

Klímová, M. (1970). Metodika rozvíjení poznání a řeči dětí v mateřské škole. Praha: SPN.

Komenský, J. A. (2007). Informatorium školy mateřské. Praha: Academia.

Kutálková, D. (2009). Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. Praha: Galén.

Lechta, V. (2008). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.

Minaříková, M., Cardová, J., & Švandová, H. (1987). Jazyková výchova v mateřské škole. Praha: Naše vojsko.

Pestalozzi, J. J. (1956). Výbor z pedagogických spisů. Praha: SPN.

Prášilová, M., Šmelová, E. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II. Olomouc: VUP.

Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.

Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2004). Praha: VÚP.

Rousseau, J. J. (1926). Emil čili o vychování. Olomouc: R. Promberger.

Šmelová, E. (2006). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Olomouc: UP.

Zajitzová, E. (2011a). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.

Zajitzová, E. (2011b). Tvorba nástroje pro hodnocení komunikativních kompetencí dětí předškolního věku. e-Pedagogium 2011(1), 60−77.

Zajitzová, E. (2010a). Komunikativní kompetence dětí předškolního věku v kontextu předškolního kurikula. Disertační práce. Olomouc,

Zajitzová, E. (2010b). Rozvoj slovního projevu dětí předškolního věku. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. VII. Sborník příspěvků z VII. ročníku studentské vědecké konference. Olomouc: VOTOBIA Olomouc, 384−391.

Zajitzová, E. (2009). Sluchové vnímání a rozlišování dětí předškolního věku. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. VI. Sborník příspěvků z VI. ročníku studentské vědecké konference. Olomouc: VOTOBIA Olomouc, 451−457.

Stažení

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Úroveň kompetencí dětí předškolního věku v oblasti jazyka a řeči v kontextu předškolního kurikula. (2024). Magister, 1(2), 53-66. https://doi.org/10.5507/magister.2013.30

Podobné články

1-10 z 106

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.