Preschool children's level of competence in language and speech in the context of the preschool curriculum
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2013.30Keywords:
Communicative competence, Communication, Language and speech, Preschool education, Framework Educational Programme for preschool educationAbstract
The paper presents chosen research results (Zajitzová, 2009,2010a, 2010b, 2011a) aimed to determine the level of communicative competencesin preschool children before entering elementary school. This level iscompared with the requirements defined in the Framework Educational Programmefor Preschool Education (FEP PE, 2004) in terms of expected outcomesin the educational area "Child and its Psyche," in subarea "Languageand Speech". The research sample compromised of 100 children aged 5 to 7years. Observation, interview and scales were used as research methods. Thebest level in examined children is shown in the area of visual perception andskills for reading and writing. The low level is reflected in auditory perceptionand in formal speech. A significant difference was demonstrated betweenthe level of communicative competence in preschool children and requirementsFEP PE. The final part is devoted to the discussion of research results.There are recommendations for further development of children and explorationof the issue presented.
References
Bělinová, L., & Mišurcová, V. (1980). Z dějin předškolní výchovy. Praha: SPN.
Bytešníková, I. (2007). Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: PdF MU.
Cardová, J., & Švandová, H. (1988). Jazyková výchova v mateřské škole II. Praha: Naše vojsko.
Čapková, D. (1981). Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Praha: Ústřední ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků.
Doporučení Evropského parlamentu a Rady EU ze dne 18. 12. 2006 o klíčových kompetencích pro celoživotní učení (2006/962/ES) [online]. EU [cit.
-10-30]. Dostupné z: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:cs: PDF.
Filcíková - Herfotová, M. (1957). Výchova řeči u dětí předškolního věku. Praha: SPN.
Fulghum, R. (2007). Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce. Praha: Argo.
Chytková, H., Krčmová, M., & Monatová, L. (1980). Poznávání společnosti a rozvíjení jazyka v předškolním věku. Praha: SPN.
Jarníková, I. (1927). Výchovný program mateřských škol. Praha: Česká grafická Unie, a.s.
Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada Publishing.
Klímová, M. (1955). Metodika jazykové výchovy na mateřské škole. Praha: SPN.
Klímová, M. (1970). Metodika rozvíjení poznání a řeči dětí v mateřské škole. Praha: SPN.
Komenský, J. A. (2007). Informatorium školy mateřské. Praha: Academia.
Kutálková, D. (2009). Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. Praha: Galén.
Lechta, V. (2008). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
Minaříková, M., Cardová, J., & Švandová, H. (1987). Jazyková výchova v mateřské škole. Praha: Naše vojsko.
Pestalozzi, J. J. (1956). Výbor z pedagogických spisů. Praha: SPN.
Prášilová, M., Šmelová, E. (2010). Kurikulum a jeho tvorba II. Olomouc: VUP.
Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada.
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (2004). Praha: VÚP.
Rousseau, J. J. (1926). Emil čili o vychování. Olomouc: R. Promberger.
Šmelová, E. (2006). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II. Olomouc: UP.
Zajitzová, E. (2011a). Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R.
Zajitzová, E. (2011b). Tvorba nástroje pro hodnocení komunikativních kompetencí dětí předškolního věku. e-Pedagogium 2011(1), 60−77.
Zajitzová, E. (2010a). Komunikativní kompetence dětí předškolního věku v kontextu předškolního kurikula. Disertační práce. Olomouc,
Zajitzová, E. (2010b). Rozvoj slovního projevu dětí předškolního věku. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. VII. Sborník příspěvků z VII. ročníku studentské vědecké konference. Olomouc: VOTOBIA Olomouc, 384−391.
Zajitzová, E. (2009). Sluchové vnímání a rozlišování dětí předškolního věku. In Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. VI. Sborník příspěvků z VI. ročníku studentské vědecké konference. Olomouc: VOTOBIA Olomouc, 451−457.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.