Vývoj poznatkové báze kognitivně-komunikačního paradigmatu učitele primární školy
DOI:
https://doi.org/10.5507/3t8bmx74Klíčová slova:
kognitivně-komunikační paradigma, pedagogická komunikace, učitel primární školy, analýza výzkumů, přehledová studieAbstrakt
V návaznosti na záměry a cíle uváděné v dokumentu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ probíhají aktuálně v České republice kroky k reformě pregraduální přípravy budoucích učitelů. Tato skutečnost
se nevyhýbá ani studiu Učitelství pro 1. stupeň základní školy.
V článku jsme se zaměřili na vývoj výzkumných snah odborníků v oblasti kognitivně-komunikačního paradigmatu, které staví na úrovni pedagogické komunikace, a tím se promítá do komunikativní kompetence. Ta je pro učitele primární školy naprosto základní a zásadní, protože přímo ovlivňuje všechny ostatní kompetence.
Uváděný vývoj poznatkové báze tematiky je výsledkem systematického mapování při analýze tuzemských i zahraničních výzkumů a může být podkladem pro strukturaci komunikativní kompetence učitelů primární školy.
Reference
ALBRECHT, Adam. Komunikace mezi pedagogy a žáky. [bakalářská práce] Hradec Králové, 2015.
ANDERSON, Carolyn. Observing and coding teacher-pupil communication in preverbal exchanges. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities. 2006, 19(3). ISSN 1360-2322.
ATJONEN, Päivi, Esko KORKEAKOSKI a Jouko MEHTÄLÄINEN. Key pedagogical principles and their major obstacles as perceived by comprehensive school teachers. Teachers and Teaching [online]. 2011, 17(3). ISSN 1354-0602. Dostupné z: doi:10.1080/13540602.2011.554698. DOI: https://doi.org/10.1080/13540602.2011.554698
AUGER, Marie-Thérèse. Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
BADALOVÁ, Kateřina. Nejčastější chyby v pedagogické komunikaci učitelů na základních školách. [bakalářská práce] Brno, 2009.
BAKX, Anouke, KOOPMAN, Maaike, de KRUIJF, Judith and Perry den BROK. Primary school pupils’ views of characteristics of good primary school teachers: An exploratory, open approach for investigating pupils’ perceptions. Teachers & Teaching. 2015, 21(5). ISSN: 1354-0602. DOI: https://doi.org/10.1080/13540602.2014.995477
BERGER, Elisabeth a Hildegard FUCHS. Učíme děti učit se: Praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. Plzeň: Fraus, 2009. ISBN 978-80-7238-854-7. Dostupné z: http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:7529a160-6d97-11e5-9e57-005056827e52.
BIKTAGIROVA, Gulnara F. and Ramilya Sh. KASIMOVA. Communicative Abilites and Their Formation at Primary School Children. Modern Journal of Language Teaching Methods. 2017, 7(3). ISSN 2251-6204.
BÍNA, Daniel. Růst umu promlouvat: (traktát o vzdělávání). České Budějovice: JČU, 2005. ISBN 80-7040-799-9. Dostupné z: http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:5a4542e0-049b-11e7-8830-005056827e51.
BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Celistvé a otevřené pojetí lidského učení, vzdělávání a výchovy: Sylabus základů pedagogiky. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6186-6.
BOTEZ, Silvia. The Aspects of Communication in the Educational Organization. The Communication Contract. Euromentor Journal. 2018, 9(2). Dostupné z: https://search.proquest.com/docview/2100348885?accountid=16730.
BRÉDA, Jiří, DANDOVÁ, Eva, KENDÍKOVÁ, Jitka a Václav MERTIN. Sebeobrana učitele. Dobrá škola: Škola jako (ne)bezpečné místo. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-345-2.
BUCHTOVÁ, Šárka. Pedagogická komunikace jako nástroj motivace dětí mladšího školního věku. [diplomová práce] Olomouc, 2012.
BURCEVA, Rita. Communication Problems in Primary School: Opinion of Primary School Pupils in Latvia. Education Reform in Comprehensive School: Education Content Research & Implementations Problems. 2011, 14(9). ISSN: 2661-5258.
BURES, Jiri, HAVLICKOVA, Radka and Jarmila NOVOTNA. An Analysis of a Young Teacher's Communication with Pupils in a Mathematical Environment Fostering the Combinatorial Reasoning (a Case Study). Proceedings - The Mathematical Knowledge Needed for Teaching in Elementary Schools. 2011. ISBN 978-80-7290-509-6.
BYRNE, Charles. Pedagogical communication in the music classroom. Musical communication. USA, 2005. Dostupné z: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198529361.003.0014. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198529361.003.0014
CACHOVÁ, Jana. Učit se se zájmem, učit se pro život. Komenský. 2005, 129(4). ISSN 0323-0449.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. Dostupné z: http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:5c979c50-1f3f-11e7-a38c-005056827e51.
CĂPĂȚÎNĂ, Gabriela and Roxana-Denisa STOENESCU. The Usage of Technological Innovations in the Process of Educational Communication. eLearning & Software for Education. 2016, 6(1). ISSN 2066-8821. DOI: https://doi.org/10.12753/2066-026X-16-027
COSLIN, Pierre G. Teacher-Pupil Communication in Adolescents and Behavior Causing Disruption in the Classroom Teachers. Point-of-View. International Journal of Psychology. 1992, 27(3-4). ISSN 0020-7594.
CROSSKEY, Liz and Maggie VANCE. Training teachers to support pupils' listening in class: An evaluation using pupil questionnaires. Child Language Teaching & Therapy. 2011, 27(2). ISSN 0265-6590. Dostupné z: doi:10.1177/0265659010397249. DOI: https://doi.org/10.1177/0265659010397249
ČÁSTKOVÁ, Pavlína a Dominika PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ. Mechanisms of Pupil´s Self-Assessment Processes at Primary School in the Context of a Polytechnical Education. Turkish Online Journal of Educational Technology. 2015. ISSN 2146-7242.
ČÁSTKOVÁ, Pavlína. Development of Pupil´S Selfassessment as a Part of Teacher´s Assessment Strategy in Technical Education at Primary School. Journal of Technology and Information Education, 2018, 10(2). ISSN 1803-537X. Dostupné z: doi:http://dx.doi.org/10.5507/jtie.2018.010. DOI: https://doi.org/10.5507/jtie.2018.010
ČECHOVÁ, Marie. Učitelské bariéry ve vzdělávání žáků. Český jazyk a literatura. 2008, 58(5). ISSN 0009-0786.
ČECHOVÁ, Marie. Vztah spisovnosti a nespisovnosti v pedagogické komunikaci. Pedagogika. 1995, 45(1). ISSN 0031-3815. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?cat=10224&lang=cs.
ČEJKOVÁ, Iva. Současné trendy v pojetí pedagogické interakce. Pedagogická orientace. 2005, 2. ISSN 1211-4669. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2005/PedOr05_2_Soucasne_Cejkova.pdf.
DOBRESCU, Tatiana and Gabriel Stanica LUPU. The Role of Nonverbal Communication in the Teacher-Pupil Relationship. 6th International Conference Edu World 2014: Education Facing Contemporary World Issues. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2015, 180. ISSN 1877-0428. Dostupné z: doi:10.1016/j.sbspro.2015.02.157. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.157
DOLEŽALOVÁ, Edita. Angličtina hravě a efektivně s interaktivní tabulí i bez ní. Moderní vyučování. Praha: Portál. 2008, 14(5). ISSN 1211-6858.
DOLEŽALOVÁ, Jana, ŠTINDL, Přemysl a Irena LOUDOVÁ. Pedagogická komunikace v pedagogických, sociálních a filozofických souvislostech: sborníky sdělení z konference. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-016-0. Dostupné z: http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:761654f0-356a-11e7-8e0f-005056827e52.
DONALDSON, Lisbeth E. and Suzanne M. KURTZ. Applications of an interpersonal communication model to educational environments. Canadian Journal of Communication. 1997, 22(1). Dostupné z: doi:http://dx.doi.org/10.22230/cjc.1997v22n1a974. DOI: https://doi.org/10.22230/cjc.1997v22n1a974
DYTRTOVÁ, Radmila a Emil KŘÍŽ. Teorie a praxe praktického vyučování: textová studijní opora. Praha: ČZU, 2018. ISBN 978-80-213-2867-9.
EBERTOVÁ, Lucie. Pedagogická interakce mezi učitelem a žáky na 1. st. ZŠ. [diplomová práce] Plzeň, 2011.
EFTIMIE, Simona. What kind of teacher and what kind of student fits for today. Study case on students, future teachers. Journal of Educational Sciences & Psychology. 2015, 5(1). ISSN 2247-6377.
EGER, Ludvík. Komunikace školy s veřejností. Plzeň: ZU, 2001. ISBN 80-7082-828-5.
EICHHORN, Christoph. Učitel a práce se třídou. Dobrá škola: Management třídy. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-439-8.
ERGENS, Tomáš. Dominance učitele a způsob jejího vyjadřování. Pedagogika. Praha: Státní nakladatelství učebnic. 2007, 57(4). ISSN 0031-3815.
FEŘTEK, Tomáš. Rodiče vítáni: Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha: Yinachi, 2011. ISBN 978-80-904735-2-2.
FOTTLAND, Helg and Synnove MATRE. Assessment from a Sociocultural Perspective: Narratives from a first grade classroom. Scandinavian journal of educational research. Abingdon, Oxfordshire: Routledge. 2005, 49(5). ISSN 0031-3831. DOI: https://doi.org/10.1080/00313830500267986
GALLEGO, Ortega, LUIS, José and Antonio Rodríguez FUENTES. Communication Skills Training in Trainee Primary School Teachers in Spain. Journal of Teacher Education for Sustainability. Publisher: Sciendo. 2015, 17(1). ISSN 1691-4147. DOI: https://doi.org/10.1515/jtes-2015-0007
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
GORDON, Thomas. Škola bez poražených: Praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
GURLUI, Ileana. Didactic Communication in Primay School. Edu World 7th International Conference. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences. 2017, 23. ISSN 2357-1330. Dostupné z: doi:10.15405/epsbs.2017.05.02.246. DOI: https://doi.org/10.15405/epsbs.2017.05.02.246
HARANBURU, Mike, ESTEVE, Joana, BALLUERKA, Nekane and Arantxa GOROSTIAGA. Non-Verbal Communication in the Classroom. 3rd International Conference of Education, Research and Innovation. 2010. ISBN 978-84-614-2439-9.
HARTMANOVÁ, Jana. Kam směřuješ, interaktivito? Moderní vyučování: časopis na podporu rozvoje škol. Kladno: AISIS. 2012, 18(2). ISSN 1211-6858.
HEJNA, Stanislav. Komunikace a její význam v práci pedagoga. [bakalářská práce] Brno, 2009.
HENDRICK, Carl a Robin MACPHERSON. Co funguje ve třídě? Most mezi výzkumem a praxí. Praha: Euromedia Group, 2019. ISBN 978-80-7617-335-4.
HESLEP, Robert D. Habermas on Communication in Teaching. Educational Theory. 2001, 51(2). ISSN 1741-5446. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2001.00191.x
HESS, Simone. Befähigung zur Zusammenarbeit mit Eltern: Professionalisierung von Pädagoginnen zur Unterstützung von Familien mit behinderten Kindern und Familien in sozialer Benachteiligung. Zeitschrift für Heilpädagogik. Nienburg: Verband Deutscher Sonderschulen. 2011, 62(9). ISSN 0513-9066.
HLADÍLEK, Miroslav. Úvod do sociální a pedagogické komunikace. Praha: J. A. Komenského, 2006. ISBN 80-86723-16-X. Dostupné z: http://toc.nkp.cz/NKC/200611/contents/nkc20061692170_1.pdf.
HLOUCHOVÁ, Romana. Komunikace - Respektovat a být respektován. [diplomová práce] Plzeň, 2013.
HOBJILA, Angelica. Roles identified in didactic communication. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2012, 33. ISSN 1877-0428. Dostupné z: doi: 10.1016/j.sbspro.2012.01.134. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.134
HÖFLEROVÁ, Eva. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: OSU, 2003. ISBN 80-7042-297-1. Dostupné z: http://kramerius4.nkp.cz/search/handle/uuid:640a6ce0-55a0-11e3-ae59-005056827e52.
HORVÁTHOVÁ, Kinga. Redundancy in the verbal communication of teachers in primary education. Journal of Language and Cultural Education, Language: English. 2017, 5(3). ISSN 1339-4584. DOI: https://doi.org/10.1515/jolace-2017-0030
ISTENIC Starčič, Andreja, COTIC, Mara, SOLOMONIDES, Ian a Marina VOLK. Engaging preservice primary and preprimary school teachers in digital storytelling for the teaching and learning of mathematics. British journal of educational technology. London: National Council For Educational Technology. 2016, 47(1). ISSN 0007-1013. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.12253
IVANOVA, Veselina, Communicative Competence of Pedagogical Interaction in Motor Education. Activities in Physical Education & Sport. 2014, 4(2). ISSN 1857-7687.
JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5.
JANIŠ, Kamil. Rodina a škola. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-170-8.
JANZ, Frauke, KLAUSS, Theo a Wolfgang LAMERS. Unterricht für Schülerinnen und Schüler mit schwerer und mehrfacher Behinderung - Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt BiSB: empirische Unterrichtsforschung in der Allgemeinen Pädagogik und in der Sonderpädagogik. Behindertenpädagogik: Vierteljahresschrift für Behindertenpädagogik und Integration Behinderter in Praxis, Forschung und Lehre. Giessen: Psychosozial-Verlag. 2009, 48(2). ISSN 0341-7301.
JASLOVSKÁ, Barbora and Mária PISOŇOVÁ. Person-Centered Approach in Primary Education. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 2018, 8(2). ISSN 1804-7890.
JEMIELNIK, Joanna. Selected aspects of pedagogical communication between students and teachers in the contemporary music school. Music, fine arts and theatre in the art education of children and young adults. Poland, 2016.
JEVTIC, Bisera, MINIC, Vesna L. J. and Marija JOVANOVIC. Rational Learning in the Context of School (Non) Success. International Journal on New Trends in Education & their Implications. 2015, 6(3). ISSN 1309-6249.
KLEECK, Anne van a Amy Louise SCHWARZ. Making "academic talk" explicit: research directions for fostering classroom discourse skills in children from nonmainstream cultures. Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften. Freiburg: Academic Press Fribourg. 2011, 33(1). ISSN 1424-3946.
KOCH, Anette B. Sounds of education: Teacher role and use of voice in interactions with young children. International Journal of Early Childhood. 2017, 49(1). Dostupné z: doi:http://dx.doi.org/10.1007/s13158-017-0184-6. DOI: https://doi.org/10.1007/s13158-017-0184-6
KOLAROVA, Ivana. The Teacher's Role in Creating a Classroom Atmosphere that Promotes the Development of Primary School Pupils' Communication Skills. School and Health. 2007, 21(2). ISBN 978-80-7315-138-6.
KORTOVÁ, Lenka. Struktura pedagogické komunikace na 1. stupni základní školy. [diplomová práce] Brno, 2011.
KOŠARIŠŤANOVÁ, Eva. Aspekty komunikace pedagogů s rodiči. [diplomová práce] Olomouc, 2019.
KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Cíl profesního učení - úspěšný učitel se učí od svých žáků. Řízení školy: odborný měsíčník pro ředitele škol. Praha: ASPI Publishing. 2019, 16(5). ISSN 1214-8679.
KOZLÍK, Jaroslav. Jak navyknout žáky základních škol myslet, komunikovat a učit se. Pardubice: UP, 2003. ISBN 80-7194-536-6.
KŘÍŽ, Petr. Učitel by rodiči neměl říkat: "Vaše dítě je hrozné!" Rodina a škola. 2006, 53(3). ISSN 0035-7766.
KŘOUSTKOVÁ MORAVCOVÁ, Iva. Sociální a pedagogická komunikace: Úvod do problematiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-497-7.
KULOVÁ, Monika. Dejte koučování do škol! Řízení školy: odborný měsíčník pro ředitele škol. Praha: ASPI Publishing. 2018, 15(10). ISSN 1214-8679.
KUUSIMAKI, Anne-Mari, UUSITALO-MALMIVAARA, Lotta and Kirsi TIRRI. Parents' and Teachers' Views on Digital Communication in Finland. Education Research International. 2019. ISSN 2090-4002. Dostupné z: doi:10.1155/2019/8236786. DOI: https://doi.org/10.1155/2019/8236786
LEENDERS, Johan de Jong, MONFRANCE, Mélanie and Carla HAELERMANS. Building strong parent-teacher relationships in primary education: The challenge of two-way communication. Cambridge Journal of Education. 2019, 49. Dostupné z: doi:http://dx.doi.org/10.1080/0305764X.2019.1566442. DOI: https://doi.org/10.1080/0305764X.2019.1566442
LEHESVUORI, Sami a Jouni VIIRI. Od teorie k praxi: od plánování dialogického vyučování k jeho reflexi. Studia paedagogica. Brno: MU. 2015 20(2). ISSN 1803-7437. Dostupné z: http://hdl.handle.net/11222.digilib/134069. DOI: https://doi.org/10.5817/SP2015-2-2
LINHARTOVÁ, Dana. Pedagogická komunikace pro učitele. Brno: MZLU, 2001. ISBN 80-7157-556-9.
LOCKHORST, Daan, WUBBELS, Theo, van Bert OERS. Educational dialogues and the fostering of pupils' independence: the practices of two teachers. Journal of Curriculum Studies. 2010, 42(1). ISSN 0022-0272. Dostupné z: doi:10.1080/00220270903079237. DOI: https://doi.org/10.1080/00220270903079237
LOHMANN, Armin. Welche Kommunikation pflegen gute Schulen? Pädagogische Führung: Zeitschrift für Schulleitung und Schulberatung. Neuwied: Luchterhand. 2011, 22(6). ISSN 0939-0413.
MANĔNOVÁ, Martina. Analysis of pedagogical communication and interaction of lessons with tablet application. SHS Web of Conferences. EDP Sciences. 2016, 26. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20162601096
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
MAREŠ, Jiří. Nevhodné chováni učitelů k žákům a studentům. Studia Paedagogica. 2013, 18(1). ISSN 18037437. DOI: https://doi.org/10.5817/SP2013-1-2
MAREŠ, Jiří. Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: historie a současnost. Pedagogika. 2016, 3. ISSN 0031-3815. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=11511&edmc=11511. DOI: https://doi.org/10.14712/23362189.2016.289
MARTINKOVÁ, Lenka. S notebookem místo učebnice: digitální vyučování chce děti naučit používat počítač jako pracovní nástroj, a to nejen v hodinách ITC. Praha: Lidové noviny. 2011, 24(26). ISSN 0862-5921.
MATYSKOVÁ, Erika. Výuková komunikace na 1. stupni základní školy. [diplomová práce] Brno, 2016.
MERTIN, Václav. Ve škole se přece normálně nekřičí. Praha: Učitelské noviny. 2015, 118(10). ISSN 0139-5718.
MEŠKOVÁ, Marta. Motivace žáků efektivní komunikací: Praktická příručka pro učitele. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0198-4.
MICHAL, Miloslav. Moderní trendy v pedagogické komunikaci. [diplomová práce] Olomouc, 2012.
MOLNAR, Tetiana, LAVRENOVA, Mariia and Liubov FENCHAK. Pedagogical Factors of Gifted Children's Adaptation to the Educational Environment of Primary School. Science and Education. 2017, 10. ISSN 2311-8466. Dostupné z: doi:10.24195/2414-4665-2017-10-14.
MOMBEK, Aliya, KULMANOVA, Sholpan, KOLESNIKOVA, Galina, DEMEUOVA, Lyazat a Nuraim IBRAGIMOVA. Management of the Communicative Competence Development in Future Physical Education Teacher. Astra Salvensis. 2018, 12. ISSN 2393-4727.
MORGE, Ludovic. Teacher-pupil interaction: A study of hidden beliefs in conclusion phases. International Journal Of Science Education. 2005, 27(8). ISSN 0950-0693. Dostupné z: doi:10.1080/09500690500068600. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690500068600
MRÓZKOVÁ, Ria. Struktura pedagogické komunikace mezi učitelem a žákem na 1. stupni základní školy. [diplomová práce] Ostrava, 2015.
MŠMT. Kompetenční rámec absolventa učitelství. Praha, 2023. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi.
MŠMT. Strategie vzdělávací politiky ČR do r. 2030+. Praha. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/54104/.
MUSILOVÁ, Marcela. Interakce učitele a žáka: cvičebnice. Olomouc: UP, 2002.
MUSTE, Delia. Perception of primary school teachers about the specifics and the role of communication skills. Educatia. 2018, 21(16). Dostupné z: doi:http://dx.doi.org/10.24193/ed21.2018.16.09. DOI: https://doi.org/10.24193/ed21.2018.16.09
NAVICKIENĖ, Vida, SEDEREVIČIŪTĖ-PAČIAUSKIENĖ, Živilé, VALANTINAITĖ, Ilona and Viktorija ŽILINSKAITĖ-VYTIENĖ. The relationship between communication and education through the creative personality of the teacher. Creativity Studies. 2019, 12(1). Dostupné z: doi:http://dx.doi.org/10.3846/cs.2019.6472. DOI: https://doi.org/10.3846/cs.2019.6472
NAVRÁTIL, Stanislav a Jan MATTIOLI. Školní konflikty: Jak jim předcházet? Jak je řešit? Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-106-5.
NAVRÁTIL, Stanislav, FLEISCHMANN, Otakar a Karel KLIMEŠ. Komunikace v pedagogických situacích. Ústí nad Labem: UJEP, 1992. ISBN 80-7044-039-2.
NEHYBA, Jan. Reflexe mezi lavicemi a katedrou. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-6703-5.
NELEŠOVSKÁ, Alena. K teorii a praxi komunikativních dovedností. Pedagogická orientace. 1994, 10. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/download/11061/9862.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
NEMET BRUST, Maja. A Correlation between Teachers' Social and Pedagogical Competences and School Culture. Sodobna Pedagogika-Journal Of Contemporary Educational Studies. 2018, 69(3). ISSN 0038-0474.
NEUSTROEV, Nikolai, NEUSTROEVA, Anna and Tuyaara SHERGINA. Individualization and Ethnopedagogy at Small Elementary Schools Components of Vocational Training for University Tutors. Sibirica: Interdisciplinary Journal of Siberian Studies. 2018, 17(3). ISSN 1476-6787. DOI: https://doi.org/10.3167/sib.2018.170309
NIKL, Jiří. Pedagogická komunikace: komunikace při společné učební činnosti v dyádě dítě rodič. Hradec Králové: UHK, 1990. ISBN 80-7041-000-0.
NOVÁČKOVÁ, Jana a Dobromila NEVOLOVÁ. Respektovat a být respektován. Moderní vyučování. 2003, 9(1). ISSN 1211-6858.
NOVÁČKOVÁ, Monika. Představy žáků základních škol o stylu komunikace ve výuce. [bakalářská práce] Brno, 2015.
NOVÁKOVÁ, Lenka. Dialog ve vyučovacím procesu na 1. stupni ZŠ. [diplomová práce] Ústí nad Labem, 2019.
NYKLOVÁ, Lucie. Komunikace učitele a žáka v edukačním procesu jako základ efektivity vyučování - vnitřní sonda na 1. stupni vybrané základní školy. [diplomová práce] Liberec, 2013.
ONISHCHENKO, I. V. Information and Communication Pedagogical Environment as Means of Forming of Motivation to Professional Activity of Primary School Teachers. Ìnformacìjnì Tehnologìï v Osvìtì. Kherson State University. 2014, 18. ISSN 2306-1707. DOI: https://doi.org/10.14308/ite000472
PALTS, Karmen and Halliki HARRO-LOIT. Parent-Teacher Communication Patterns Concerning Activity And Positive-Negative Attitudes. Trames: A Journal of the Humanities and Social Sciences. 2015, 19(2). Dostupné z: https://search.proquest.com/docview/1686488921?accountid=16730.
PAVELKOVÁ, Blanka. Pedagogická komunikace učitele v základní škole. [diplomová práce] Ostrava, 2012.
PEDROLI, Thomas a Iris JOHANSSON. Intuitivní pedagogika: škola budoucnosti: rozhovory s Iris Johanssonovou. Praha: Euromedia Group, 2019. ISBN 978-80-242-6306-9.
PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
PIŠLOVÁ, Simona, PIŠLOVÁ, Kristýna, GÁLISOVÁ, Anna, JANOVEC Ladislav a Lucie BUŠOVÁ. Hra a hravé činnosti v hodinách češtiny. Didaktické studie. Praha: UK. 2009, 1(1). ISSN 1804-1221. Dostupné z: http://web.pedf.cuni.cz/docs.php?cid=542.
POHNETALOVA, Yveta. Identification of Basic Mechanisms Facilitating Cooperation between School and Family. 11th International Technology, Education and Development Conference. 2017. ISBN 978-84-617-8491-2.
POPOVICIU, Salomea A., POPOVICIU, Ioan, POP, Ioan G. and Daria SASS. The role of the school social worker in improving Pupil’s achievement through a synergistic parent-pupil-teacher contextual communication. Problems of Education in the 21st Century. 2010, 25. Dostupné z: https://search.proquest.com/docview/2343812611?accountid=16730.
POPP, Walter. Kommunikative Didaktik. Soziale Dimensionen des didaktichen Feldes. Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 1976.
POSPÍŠILOVÁ, Marie. Výuková komunikace na málotřídních školách. [diplomová práce] Brno, 2013.
POZDEEVA, Svetlana. The Collaborative Teacher-Pupil Activity as a Condition of Children´Communicative Competence Development. XVTH International Conference Linguistic and Cultural Studies: Traditions and Innovations. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2015, 206. ISSN 1877-0428. Dostupné z: 10.1016/j.sbspro.2015.10.060. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.10.060
POZZER-ARDENGHI, Lilian and Michael WOLFF-ROTH. On Performing Concepts During Science Lectures. Science education. New York: John Wiley. 2007, 91(1). ISSN 0036-8326. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.20172
PRIMA, Raisa, DESIATNYK, Kateryna and Oksana DURMANENKO. Intensification of the "Teacher-Pupil-Parents" Triad Cooperation in Upbringing Junior Pupils' Spirituality. Science and Education. 2017, 6. ISSN 2311-8466. Dostupné z: 10.24195/2414-4665-2017-6-2. DOI: https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-6-2
PROKEŠOVÁ, Ludmila a Iva STUCHLÍKOVÁ. K vybraným problémům pedagogické komunikace. České Budějovice: JČU, 1990. ISBN 80-7040-022-6.
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika a Pavlína ČÁSTKOVÁ. Inclusive approach as a field for integrating foreign pupil into education at primary school. Turkish Online Journal of Educational Technology. 2015. ISSN 2146-7242.
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, RAŠKOVÁ, Miluše a Eva ŠMELOVÁ. Primární a preprimární vzdělávání s akcentem na eliminaci rizik v kontextu zajištění rovných příležitostí. Olomouc: PdF UP, 2021. ISBN 978-80-244-6101-4. DOI: https://doi.org/10.5507/pdf.21.24460994
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, RAŠKOVÁ, Miluše and Eva ŠMELOVÁ. Synergy between parents and teachers – joint responsibility for the development of an inclusive environment. Zsámboki, R. K. Culture, Language, Inclusion, Competencies, Knowledge, Education: Diverse Approaches and National Perspectives in the Field of Primary and Pre-primary Education. Sopron: Hungary, 2020. ISBN 978-963-334-355-5.
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika. Educational communication in an inklusive environment of primary school. Šmelová, E., Souralová, E, Petrová, A. a kol. Social aspects of elementary school inclusion in the context of internatiolnal research. Olomouc: UP, 2017. ISBN 978-80-244-5155-8.
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika. Komunikace učitele a rodiče podpora pro rozvoj žáka primární školy. [rigorózní práce] Olomouc: UP, 2018.
PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika. Komunikace učitele v prostředí české primární školy. Olomouc: PdF UP, 2021. ISBN 978-80-244-6097-0. DOI: https://doi.org/10.5507/pdf.21.24460963
RAHMAN, Noor Aida, AFFIDA Abdul, Lee and Faizal Nizam MOHD. Communication in Teaching and Learning Mathematics: Teachers' Perspective. Proceedings of the 21st National Symposium on Mathematical Sciences: Germination of Mathematical Sciences Education and Research Towards Global Sustainability. 2014, 1605. ISSN 0094-243X. Dostupné z: doi:10.1063/1.4887680. DOI: https://doi.org/10.1063/1.4887680
RAŠKOVÁ, Miluše and Dominika PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ. Communication about puberty between pre-teens and their parents. 8th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership. Portugalsko: Lisabon, 2017.
RAŠKOVÁ, Miluše, PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika a Alena, VAVRDOVÁ. Communication about puberty among children of middle school age. The International conference on Education and Educational Psychology. Portugalsko: Porto, 2017a.
RAŠKOVÁ, Miluše, PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika a Alena, VAVRDOVÁ. Teacher-student communication about puberty in elementary school. Ireland International Conference on Education. Irsko: Dublin, 2017b.
ROČKOVÁ, Marta. Struktury verbální komunikace na primární škole. [diplomová práce] Olomouc, 2012.
ROSÁKOVÁ, Vladimíra. Komunikace na vybrané základní škole. [diplomová práce] Olomouc, 2012.
ROUBICEK, Filip. Some Aspects of Communication in the Teaching of Mathematics – The Semiotic Viewpoint. International Symposium Elementary Maths Teaching. 2007. ISBN 978-80-7290-307-8.
RÝDL, Karel. Montessori-Schulen und ihre Didaktik. Pedagogická orientace. Brno: ČPdS. 2005, 1. ISSN 1211-4669.
RÝDL, Karel. Vybíráme školu pro svoje dítě. Praha: Grada, 1993. ISBN 80-7169-032-5.
SAALFRANK, Wolf-Thorsten. Lehrerhandeln zwischen Bildungsbegriff, Bildungsforschung und Didaktik. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik. Paderborn: Schöningh, 2006, 82(4). ISSN 0507-7230. DOI: https://doi.org/10.30965/25890581-082-04-90000014
SALOVÁ, Lucie. Komunikace mezi učitelem a žáky ve třídě uspořádané do tvaru písmene U. [bakalářská práce] Brno, 2014.
SHREESHA, M. and SANJAY Kumar Tyagi. Effectiveness of animation as a tool for communication in primary education. The International Journal of Educational Management. 2018, 32(7). Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1108/IJEM-04-2016-0077. DOI: https://doi.org/10.1108/IJEM-04-2016-0077
SCHNEIDER, Meg F. a Dennis MEADE. Pomoc! Moje učitelka si na mne zasedla. Praha: Pragma, 1997. ISBN 80-7205-436-8.
SCHNEIDEROVÁ, Anna. Pedagogická komunikace. Ostrava: OSU, 2003. ISBN 80-7042-943-7.
SKLENÁŘOVÁ, Nikola. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: OSU, 2013. ISBN 978-80-7464-391-0.
SKLENÁŘOVÁ, Nikola. Srovnání pedagogické komunikace a interakce na standardní a alternativní škole. Komenský: odborný časopis pro učitele základní školy. Brno: Academie Jana Amose Komenského. 2016, 140(4). ISSN 0323-0449. Dostupné z: https://katedry.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/sites/17/2016/09/komensky_04_140_po3kor.pdf.
SKLENÁŘOVÁ, Nikola. The Attitudes of Pupils to Teachers According to the Gender Differences. New educational review. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. 2012, 2. ISSN 1732-6729.
SLAVÍK, Jan a Tomáš JANÍK. Teorie, výzkum a tvorba školy. Pedagogika. 2006, 56(2). ISSN 0031-3815.
SLAVÍK, Jan. Mezi pedagogickou tvorbou a pedagogickou reflexí. Pedagogická orientace. 1995, 15. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/download/10915/pdf.
SMAHEL, Rudolf. Učitel a jeho žáci. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 2004.
SPILKOVÁ, Vladimíra a Ondřej HAUSENBLAS. Měníme vyučování: Postupy argumenty ukázky. Praha: Strom, 1994. ISBN 80-901662-3-7.
SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-081-6.
SPRAGUE, Joe. Communication education: The spiral continues. Communication Education. 2002, 51(4). Dostupné z: https://search.proquest.com/docview/214122222?accountid=16730. DOI: https://doi.org/10.1080/03634520216532
STAMATIS J. Panagiotis. Communication in ancient Greek teaching procedures: Interpreting images of Douris' kylix in comparison to modern pedagogical communication styles. University of the Aegean. 2016, 4(1). ISSN 2501-1111.
STONKUVIENĖ, Irena. Communication as an Essential Element of Pedagogical Process. Bridges / Tiltai. 2010, 53(4). ISSN 1392-3137.
SULTAN Mullacuma T. and Munevver YALCINKAYA. The effect of communication skills training program on teachers’ communication skills, emotional intelligence and loneliness levels. Revista De Cercetare Si Interventie Sociala. 2018, 62. Dostupné z: https://search.proquest.com/docview/2160714011?accountid=16730.
SVATOŠ, Tomáš a I. HOLÝ. Konvergentní přístup k utváření dovedností studentů. Švec, V. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2.
SVATOŠ, Tomáš a Jiří MAREŠ. Pedagogická interakce a komunikace: sborník příspěvků z 3. celostátního semináře: Hradec Králové 9.-10. září 1991. Hradec Králové: Gaudeamus, 1993. ISBN 80-7041-720-X.
SVATOŠ, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace: teoretická minima a praktické náměty. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-002-3.
SYMANYUK, Elvira E. and Anna A. PECHERKINA. Psychological predictors of inhibition development in educational environments. Psychology in Russia. State of the Art. 2016, 9(3). ISSN 2074-6857. DOI: https://doi.org/10.11621/pir.2016.0309
ŠABATA, Ondřej. Dovednosti komunikace řídícího pracovníka ve škole. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2009. ISBN 978-80-7314-185-1. Dostupné z: http://toc.nkp.cz/NKC/201007/contents/nkc20102113421_1.pdf.
ŠEĎOVÁ, Klára a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Žákovská participace na komunikaci jako produkt interakcí mezi učitelem a žákem. Lifelong learning. Brno: MU. 2015, 5(3). ISSN 1804-526X. Dostupné z: http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1503/fulltext.pdf. DOI: https://doi.org/10.11118/lifele2015050375
ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK Roman a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠEĎOVÁ, Klára. Podoby pedagogické komunikace v české škole: intencionální a iluzivní dialog. Pedagogika. 2005, 55(4). ISSN 0031-3815. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?cat=10185&lang=cs.
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra. Frazeologická kompetence pedagogů v české primární škole. Didaktické studie. Praha: UK. 2017, 9(2). ISSN 1804-1221. Dostupné z: http://userweb.pedf.cuni.cz/wp/didakticke-studie/en.
ŠULOVÁ, Michaela. Komunikace rodičů a učitelů prvňostupňových dětí. [diplomová práce] Brno, 2018.
ŠURDA, Jozef. Možnosti využitia pedagogickej komunikácie na 1.stupni ZŠ. Naša škola. 2000/01, 4(2). ISSN 1335-2733.
ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava učitelů v proměnách a nadějích? Pedagogika. 2006, 56(1). ISSN 0031-3815. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?cat=10180&lang=cs.
ŠVOLBOVÁ, Jana. Komunikace mezi učitelem a žákem na 1. stupni ZŠ 26. ZŠ v Plzni. [diplomová práce] Plzeň, 2013.
TESAŘOVÁ, Martina. Jak na žáky: zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
TIKALOVÁ, Lucie. Výtvarný projev jako prostředek pedagogické komunikace. [disertační práce] Olomouc, 2018.
TUČÍMOVÁ, Alena a Filip JELÍNEK. Projekt Vzdělání 21. Moderní vyučování. Kladno: AISIS. 2011, 17(9-10). ISSN 1211-6858.
UREA, Roxana. The impact of teachers' communication styles on pupils' self-safety throughout the learning process. 3RD World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2013, 93. ISSN 1877-0428. Dostupné z: doi:10.1016/j.sbspro.2013.09.171. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.09.171
VESELA, Jana. The Influence of Teaching Skills of a Form Teacher on the Classroom. School and Health. 2007, 21(2). ISBN 978-80-7315-138-6.
VLČEK, Bořivoj a Miloslav VLČEK. Komunikace a interakce ve výchovně vzdělávacím procesu. Ostrava: OSU, 2004. ISBN 80-7042-963-1.
VOICULESCU, Florea. Communication within the Group of Students. Observations Regarding the Structure of Communication and the Communicative Balance. Journal Plus Education/Educatia Plus. Aurel Vlaicu University of Arad. 2014, 10(2). ISSN 1842-077X.
VYSKOČILOVÁ, Eva a Soňa HERMOCHOVÁ. Cvičení z pedagogické praxe: Interakční hry pro školní děti. Praha: Karolinum, 1991. ISBN 80-7066-387-1.
WALKER, Joan M. T. and Angela M. LEGG. Parent-teacher conference communication: A guide to integrating family engagement through simulated conversations about student academic progress: Journal of Education for Teaching. 2018, 44(3). Dostupné z: doi:http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2018.1465661. DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1465661
YOUNG, R. E. A school communication-deficit hypothesis of educational disadvantage. Australian Journal of Education. 1983, 27(1). Dostupné z: doi:http://dx.doi.org/10.1177/000494418302700101. DOI: https://doi.org/10.1177/000494418302700101
ZÍTKOVÁ, Jitka. Komunikace a výuka českého jazyka a literatury: vybrané příspěvky přednesené v rámci mezinárodní konference Komunikace a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní a základní vzdělávání, konané 14. září 2006 na PdF MU. Brno: MU, 2008. ISBN 978-80-210-4533-0.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.