Láska a kamarádství v pojetí dětí v mateřské škole
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2016.67Klíčová slova:
Mateřská škola, Děti, Láska a kamarádstvíAbstrakt
V tomto článku nastíníme koncept „přátelství“, který podporuje socializaci a personalizaci dítěte v prostředí mateřské školy. Tuto oblast vnímáme jako významnou v souvislosti s aktuálně novelizovaným školským zákonem v České republice (září 2016). Naším cílem je strukturovat internalizaci podle aktivit dětí. V předkládaném čísle představíme nástin aplikovaného výzkumu, kde plánujeme uplatnit kvalitativní přístup (prostřednictvím rozhovoru). Rozhovor bude odpovídat na pět otázek týkajících se kamarádství v zaměření na společné aktivity, uspokojování vlastních potřeb a posilování vlastního statusu.
Reference
Corsaro, W. A. Routines in the Peer Culture of American and Italian Nuirse-ry School Children. Sociology of Education. Vol. 61, No. 1., 1988.
Corsaro, W. A. and T. A. Rizzo. Discussione and Friendship: Socialization Processes in the Peer Culture of Italian Nursery School Children. American Sciological Review. Vol. 53, No. 6., 1988.
Hartup, W. W. and N. Stevens. Friendships and Adaptation Across the Life Span. American Psychological Society. Blackwell Publishers, Vol. 8, Numb. 3., 1999
Heimlich, U. a J. Kahlert. Inklusion in Schule und Unterricht. Wege zur Bil-dung für alle. Stuttgart: Kohlhammer, 2012.
Pitnerová, P. a E. V. Maxová. Inkluzívní škola pro efektivní vzdělávání všech žáků. In Pipeková, J., Vítková, M. et al. From School Inclusion to Social Inclusion and Participation in Society. Brno: MU, 2014.
Provázková Stolinská, D., Rašková, M. a E. Šmelová. Friendship in pre-school children as a determinant supporting the inclusive approach in kindergarten. Educating for change – The european conference on education. UK: Brighton, přednáška - nepubl.
Provázková Stolinská, D., Rašková, M. a E. Šmelová. Inclusive approach – a trend in the transformation of Czech schools. EDULEARN. Barcelona, 2016. ISBN 978-84-608-8860-4. DOI: 10.21125/edulearn.2016.1366.
Rašková, M. (2005) Děti mladšího školního věku a jejich pojímání lásky, partnerství, manželství a rodičovství. Praha: Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, 2005. ISBN 80-86559-41-6.
Rizzo, T. A. and W. A. Corsaro. Toward a Better Understanding of Vygotsky´s Process of Internalization: Its Role in the development of the Concept of Friendship. Developmental Review 8. 0273-2297/88. 1988.
Vítek, J. a M. Vítková. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.