Sexualita ve školní tělesné výchově z pohledu učitelů
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2024.375Klíčová slova:
učitel tělesné výchovy, žák, sexualita, vztah, vícepřípadová studieAbstrakt
V současné době se zvyšuje potřeba ochrany žáků, dbá se na bezpečné prostředí, což se promítá do přístupu k žákům v přímé pedagogické praxi. Bezpečí v oblasti sexuality je významnou součástí vhodného přístupu pedagogů k žákům. V České republice není mnoho studií věnovaných tématu sexuality ve vztahu učitel a žák. V předmětu tělesné výchovy (TV) dochází k jiným formám kontaktu žáka a pedagoga. Na základě teorií interpersonálního vztahu, interakčního doteku a neuropsychologických teorií je možné považovat dotek za významnou součást učitelské profese, která zejména v oboru TV nabývá specifického významu. Cílem výzkumu bylo zjistit a popsat, co pro učitele tělesné výchovy znamená sexualita a dotek v jejich profesi. Hlavní výzkumná otázka byla formulována takto: „Jak učitelé tělesné výchovy vnímají a interpretují sexualitu ve výuce.“ Jedná se o kvalitativní výzkum provedený formou vícepřípadové studie. Byli vybráni 3 učitelé tělesné výchovy působící na základních a středních školách, se kterými byly provedeny hloubkové polostrukturované rozhovory. Výpovědi trenérů byly analyzovány za pomoci kódování dat, metody vytváření trsů a metody zachycení vzorců. Z výsledků výzkumu vyplývá, že učitelé tělesné výchovy významně ovlivňují vývoj žákovy sexuality a genderové identity, protože jsou v blízkém fyzickém i komunikačním kontaktu se svými žáky. Klíčovou roli hraje citlivá verbální komunikace bez dehonestujících poznámek a posměšků, která posiluje vzájemnou důvěru mezi učitelem a žákem. Pro bezpečí žáků i samotných učitelů je důležité zařadit témata sexuální výchovy do pregraduální přípravy budoucích učitelů tělesné výchovy.
Reference
ALLEN, Louisa. The camera never lies?: analysing photographs in research on sexualities and schooling. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 2011, 32.5: 761-777. DOI: https://doi.org/10.1080/01596306.2011.620757
ALLEN, Louisa. ‘The 5 cm rule’: biopower, sexuality and schooling. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 2009, 30.4: 443-456. DOI: https://doi.org/10.1080/01596300903237214
BERG, Päivi; KOKKONEN, Marja. Heteronormativity meets queering in physical education: The views of PE teachers and LGBTIQ+ students. Physical Education and Sport Pedagogy, 2022, 27.4: 368-381.
BOYCE, Carolyn; NEALE, Palena. Conducting in-depth interviews: A guide for designing and conducting in-depth interviews for evaluation input. Watertown, MA: Pathfinder international, 2006.
CALDEBORG, Annica; MAIVORSDOTTER, Ninitha; ÖHMAN, Marie. Touching the didactic contract—A student perspective on intergenerational touch in PE. Sport, Education and Society, 2019, 24.3: 256-268. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1346600
CARTER, Nancy. The use of triangulation in qualitative research. Number 5/September 2014, 2014, 41.5: 545-547. DOI: https://doi.org/10.1188/14.ONF.545-547
DICICCO‐BLOOM, Barbara; CRABTREE, Benjamin F. The qualitative research interview. Medical education, 2006, 40.4: 314-321. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2006.02418.x
KIRK, David; O’SULLIVAN, Mary; MACDONALD, Doune. Handbook of physical education, London: Sage, 2006, 723–739. DOI: https://doi.org/10.4135/9781848608009.n40
FASTING, Kari; CHRONI, Stiliani; KNORRE, Nada. The experiences of sexual harassment in sport and education among European female sports science students. Sport, Education and Society, 2014, 19.2: 115-130. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2012.660477
FERFOLJA, Tania; ULLMAN, Jacqueline. Gender and sexuality diversity in a culture of limitation: Student and teacher experiences in schools. Taylor & Francis, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315161686
HEMPHILL, Dennis; SYMONS, Caroline. Sexuality matters in physical education and sport studies. Quest, 2009, 61.4: 397-417. DOI: https://doi.org/10.1080/00336297.2009.10483623
CHEN, YuChun; CURTNER-SMITH, Matthew D. Hegemonic masculinity in sport education: Case studies of pre-service physical education teachers with teaching orientations. Sport, Education and society, 2015, 20.4: 546-563. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2013.775116
CHEN, YuChun; CURTNER-SMITH, Matthew. Hegemonic masculinity in sport education: Case studies of experienced in-service teachers with teaching orientations. European Physical Education Review, 2013, 19.3: 360-380. DOI: https://doi.org/10.1177/1356336X13495631
LANDI, Dillon. Toward a queer inclusive physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 2018, 23.1: 1-15. DOI: https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1341478
PIEDRA, Joaquín, et al. Homophobia and heterosexism: Spanish physical education teachers’ perceptions. Sport in Society, 2016, 19.8-9: 1156-1170. DOI: https://doi.org/10.1080/17430437.2015.1096257
PIPER, Heather; GARRATT, Dean; TAYLOR, Bill. Child abuse, child protection, and defensive ‘touch’in PE teaching and sports coaching. In: Moral Panic in Physical Education and Coaching. Routledge, 2017. p. 9-24. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315777177
CORBIN, Juliet; STRAUSS, Anselm. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage publications, 2014.
SYKES, Heather Jane. Queer bodies: Sexualities, genders, & fatness in physical education. Peter Lang, 2011.
TU, Yangjun; WANG, Juanjuan; YAO, Limin. Teachers’ concerns regarding touching their students in the classroom: A scale development study. Journal of Psychoeducational Assessment, 2019, 37.5: 578-589.
VAN DER STEEG, Esther, et al. A Dutch perspective on sexual integrity in sport contexts: definition and meaning for practice. Physical Education and Sport Pedagogy, 2021, 26.5: 460-482.
VAREA, Valeria; ÖHMAN, Marie. ‘Break the rules or quit the job’: physical education teachers’ experiences of physical contact in their teaching practice. Sport, Education and Society, 2023, 28.4: 395-406.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.