Analýza kompetenčního rámce z pozice základních kategorií filosofie výchovy

Autoři

  • Lucie Skoupá Ústav pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2025.379

Klíčová slova:

začínající učitel, profesní dráha učitele, typologie učitele, kázeň, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy

Abstrakt

Nedávno publikovaný Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (2023) nepřímo poukazuje na aktuální potřebu charakterizovat kompetence pedagoga a utřídit je do uceleného a přehledného systému. Předkládaná studie se zaměřuje na analýzu kompetenčního modelu profese učitele z pozice základních kategorií filosofie výchovy. Cílem je jeho analýza a propojení jeho základních tezí s teoriemi vzdělávání, rozebrat názory odborníků na problematické oblasti začínajícího učitele s ohledem na složku kázně a její aktuálnosti v soudobém vzdělávání i nastínit možná řešení problémových složek (s oporou v odborné literatuře), jež se ve vzdělávání objevují.

Reference

BERGER, Peter L. a LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Studium (Portál). Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.

BUCHTOVÁ, Tereza. Kázeň a začínající učitel: faktory ovlivňující kázeň ve výuce začínajících učitelů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5782-6.

DYTRTOVÁ, Radmila a KRHUTOVÁ, Marie. Učitel: příprava na profesi. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Přeložil Čestmír PELIKÁN. Studie (Dauphin). Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-96-9.

PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Pedagogická praxe. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.

ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (některé pedagagogické problémy začínajících učitelů). Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-6.

VÍTEČKOVÁ, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.

Hierarchie potřeb Abrahama Harolda Maslowa, 2012. Online. ŠMAHAJ, Jan. Dostupné z: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=1386. [cit. 2024-03-16].

Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání, 2008. Online. KOHOUTEK, Rudolf. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/download/1186/911. [cit. 2024-03-16].

Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, 2023. Online. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf. [cit. 2024-02-22].

Kvalifikace, příprava a kompetence učitelů, 2023. Online. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_přílohy/Dokumenty/Kvalifikace-priprava-a-kompetence-ucitelu_studie_F.pdf. [cit. 2024-02-22].

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2023. Online. Dostupné z:

https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/. [cit. 2024-03-16].

Sebereflexe jako nástroj k udržení si kázně ve třídě, 2019. Online. ZORMANOVÁ, Lucie. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22069/SEBEREFLEXE-JAKO-NASTROJ-K-UDRZENI-SI-KAZNE-VE-TRIDE.html?fbclid=IwAR2u0m__k0ioGOhPkEfyxxcI0hJxgtANZDqQVUk-Sz7BTQTJc2vVzC84rCA. [cit. 2024-03-16].

Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů, 1997. Online. ŠVEC, Vlastimil. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10679/9567?fbclid=IwAR3TagvEZeuyl9UYiRqxOXLjx4ES_y2O6MvJzDAKqhMwSejH4j4G6JAbLI0. [cit. 2024-02-22].

Segmentovaná morálka: empirická studie, 2009. Online. KUČEROVÁ, Marie. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/download/812/717. [cit. 2024-03-16].

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, 2020. Online. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf. [cit. 2024-02-22].

Systém adaptácie a profesijného rozvoja zamestnancov. VINCEJOVÁ, Eva. 2014. Dostupné z: https://archiv.mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/vincejova_adaptacny_proces.pdf. [cit. 2024-03-03].

Víte, jakou motivaci mají vaši žáci? Online. HRUBÁ, Jana. 2012. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/15129/VITE-JAKOU-MOTIVACI-MAJI-VASI-ZACI.html. [cit. 2024-03-03].

Vliv výchovy v rodině na kázeň žáků ve škole. Online. BENDL, Stanislav. 2004. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/download/7987/7230. [cit. 2024-03-16].

Začínající učitel. Online. ŠIMONÍK, Oldřich. 2013. Dostupné z: https://www.ucitseucit.cz/media/3345183/na_pomoc_ped_praxi.pdf?fbclid=IwAR1Dsd2BsUW16HTOP6bjxh-TRKsuVKO857CbT3_hJsDakZKRlOeSTTccrvM#page=32. [cit. 2024-02-22].

Zákon o pedagogických pracovnících. Online. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563#cast1. [cit. 2024-02-22].

Stažení

Publikováno

18.12.2025

Číslo

Sekce

Studie

Jak citovat

Analýza kompetenčního rámce z pozice základních kategorií filosofie výchovy. (2025). Magister, 13(1), 41-55. https://doi.org/10.5507/magister.2025.379

Podobné články

1-10 z 94

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.