Analysis of the competency framework from the perspective of basic categories of educational philosophy

Authors

  • Lucie Skoupá Ústav pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci Author

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2025.379

Keywords:

novice teacher, teacher's career path, teacher typology, discipline, contemporary theories of education, philosophy of education

Abstract

The recently published Competency Framework for Teacher Education Graduates (2023) indirectly points to the current need to characterize the competencies of educators and organize them into a comprehensive and clear system. This study focuses on analyzing the competency model of the teaching profession from the perspective of the basic categories of educational philosophy. The aim is to analyze it and link its basic theses with theories of education, to analyze the opinions of experts on problematic areas for beginning teachers with regard to discipline and its relevance in contemporary education, and to outline possible solutions to problematic issues (based on professional literature) that arise in education.

References

BERGER, Peter L. a LUCKMANN, Thomas. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Studium (Portál). Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.

BUCHTOVÁ, Tereza. Kázeň a začínající učitel: faktory ovlivňující kázeň ve výuce začínajících učitelů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5782-6.

DYTRTOVÁ, Radmila a KRHUTOVÁ, Marie. Učitel: příprava na profesi. Pedagogika (Grada). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.

FOUCAULT, Michel. Dohlížet a trestat: kniha o zrodu vězení. Přeložil Čestmír PELIKÁN. Studie (Dauphin). Praha: Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-96-9.

PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Pedagogická praxe. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.

ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: (některé pedagagogické problémy začínajících učitelů). Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-6.

VÍTEČKOVÁ, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.

Hierarchie potřeb Abrahama Harolda Maslowa, 2012. Online. ŠMAHAJ, Jan. Dostupné z: http://pfyziolmysl.upol.cz/?p=1386. [cit. 2024-03-16].

Kognitivní vývoj dětí a školní vzdělávání, 2008. Online. KOHOUTEK, Rudolf. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/download/1186/911. [cit. 2024-03-16].

Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, 2023. Online. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf. [cit. 2024-02-22].

Kvalifikace, příprava a kompetence učitelů, 2023. Online. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_přílohy/Dokumenty/Kvalifikace-priprava-a-kompetence-ucitelu_studie_F.pdf. [cit. 2024-02-22].

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2023. Online. Dostupné z:

https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/. [cit. 2024-03-16].

Sebereflexe jako nástroj k udržení si kázně ve třídě, 2019. Online. ZORMANOVÁ, Lucie. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/22069/SEBEREFLEXE-JAKO-NASTROJ-K-UDRZENI-SI-KAZNE-VE-TRIDE.html?fbclid=IwAR2u0m__k0ioGOhPkEfyxxcI0hJxgtANZDqQVUk-Sz7BTQTJc2vVzC84rCA. [cit. 2024-03-16].

Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů, 1997. Online. ŠVEC, Vlastimil. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10679/9567?fbclid=IwAR3TagvEZeuyl9UYiRqxOXLjx4ES_y2O6MvJzDAKqhMwSejH4j4G6JAbLI0. [cit. 2024-02-22].

Segmentovaná morálka: empirická studie, 2009. Online. KUČEROVÁ, Marie. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/download/812/717. [cit. 2024-03-16].

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, 2020. Online. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf. [cit. 2024-02-22].

Systém adaptácie a profesijného rozvoja zamestnancov. VINCEJOVÁ, Eva. 2014. Dostupné z: https://archiv.mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/vincejova_adaptacny_proces.pdf. [cit. 2024-03-03].

Víte, jakou motivaci mají vaši žáci? Online. HRUBÁ, Jana. 2012. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/15129/VITE-JAKOU-MOTIVACI-MAJI-VASI-ZACI.html. [cit. 2024-03-03].

Vliv výchovy v rodině na kázeň žáků ve škole. Online. BENDL, Stanislav. 2004. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/download/7987/7230. [cit. 2024-03-16].

Začínající učitel. Online. ŠIMONÍK, Oldřich. 2013. Dostupné z: https://www.ucitseucit.cz/media/3345183/na_pomoc_ped_praxi.pdf?fbclid=IwAR1Dsd2BsUW16HTOP6bjxh-TRKsuVKO857CbT3_hJsDakZKRlOeSTTccrvM#page=32. [cit. 2024-02-22].

Zákon o pedagogických pracovnících. Online. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563#cast1. [cit. 2024-02-22].

Downloads

Published

2025-12-18

Issue

Section

Studies

How to Cite

Analysis of the competency framework from the perspective of basic categories of educational philosophy. (2025). Magister, 13(1), 41-55. https://doi.org/10.5507/magister.2025.379

Similar Articles

1-10 of 94

You may also start an advanced similarity search for this article.