Učitelské kompetence mezi filozofií a edukací na 1. stupni základní školy
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2025.378Klíčová slova:
kompetence učitele, Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, charakter, reflexeAbstrakt
Předkládaná teoretická práce se zabývá současnou problematikou kompetenčního pojetí vzdělávání v rámci 1. stupně ZŠ, přičemž akcentuje profesní kompetence učitelů a jejich standardizaci prostřednictvím Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství. Kompetence jsou definovány funkčně jako komplex znalostí, dovedností, postojů a zkušeností s důrazem na rovnováhu jednotlivých složek. Diskutována je obava z redukce vzdělávání pouze na dovednosti a nezbytnost propojení humanistického a neoliberálního diskurzu. Práce rozšiřuje vhled do učitelských kompetencí o ontologické, epistemologické a axiologické perspektivy, zdůrazňující (sebe)reflexi, sebeporozumění a sebepřesahování. Příspěvek kontextuálně analyzuje profesní kompetence učitelů a snaží se překročit instrumentální, ekonomické chápání kompetencí. Z tohoto důvodu je zdůrazněna role charakteru jako etického základu pro smysluplné využití kompetencí v 21. století. Cílem práce je přispět k diskusi o kompetenčním vzdělávání.
Reference
ARENDTOVÁ, Hannah, 1994. Krize kultury. Praha: Mladá fronta. ISBN 8020404244.
CARLGREN, Frans, 1991. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera: obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. Praha: Baltazar. ISBN 80-900307-2-6
FRANKL, Viktor Emil, 1997. Vůle ke smyslu: Vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta. ISBN 80-85139-63-2.
HÁBL, Jan, 2020. Na charakteru záleží: je možné naučit dobru? Na charakteru záleží: problém učitelnosti dobra. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 978-80-647-5443-5.
KAŠČÁK, Ondrej a PUPALA, Branislav, 2009. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus. ISBN 9788089055982.
KORTHAGEN, F. A. J., 2011. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. ISBN 9788073152215.
KOSOVÁ, B., et al. 2012. Vysokoškolské vzdelávanie učiteľov. Vývoj, analýza, perspektívy. Banská Bystrica: PF UMB.
LUKÁŠOVÁ, Hana, 2015. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Pedagogika. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. ISBN 9788074545528.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČR. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství: Společné profesní kompetence [online]. 2023. [cit. 2025-05-08]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi.
NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČR. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. RVP ZV [online]. 2025. [cit. 2025-05-08]. Dostupné z: https://prohlednout.rvp.cz/.
NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČR. Rámcové vzdělávací programy. Rámcové vzdělávací programy – Revize RVP [online]. NPI ČR. [cit. 2025-05-08]. Dostupné z: https://prohlednout.rvp.cz/.
NYKL, Ladislav, 2012. Carl Ransom Rogers a jeho teorie: přístup zaměřený na člověka. Psyché. Praha: Grada. ISBN 9788024740553.
PATOČKA, Jan, 1992. Přirozený svět jako filosofický problém. Orientace. ISBN 80-202-0365-6.
PELCOVÁ, Naděžda a SEMRÁDOVÁ, Ilona, 2014. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum. ISBN 9788024626369.
SARTRE, Jean-Paul, 2006. Bytí a nicota: pokus o fenomenologickou ontologii, 2006. Přeložil Oldřich KUBA. Knihovna novověké tradice a současnosti. Praha: OIKOYMENH. ISBN 9788072982509.
VETEŠKA, Jaroslav a TURECKIOVÁ, Michaela, 2008. Kompetence ve vzdělávání. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 9788024717708.
VETEŠKA, Jaroslav a TURECKIOVÁ, Michaela, 2020. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost. ISBN 978-80-907809-1-0.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.