Teacher competencies between philosophy and education at the primary school level
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2025.378Keywords:
competences of teachers, Competence Framework for Graduate Teachers, character, reflectionAbstract
The present theoretical work deals with the current issue of the competence concept of education in primary school, emphasizing the professional competences of teachers and their standardization through the Competence Framework for Graduate Teachers. Competences are defined functionally as a complex of knowledge, skills, attitudes and experiences with an emphasis on the balance of individual components. Concerns about reducing education to skills alone and the need to link humanistic and neoliberal discourses are discussed. The thesis extends insights into teacher competencies to include ontological, epistemological and axiological perspectives, emphasizing (self-)reflection, self-understanding and self-transcendence. The paper contextually analyses teachers' professional competencies and seeks to move beyond instrumental, economic understandings of competences. For this reason, the role of character as an ethical foundation for the meaningful use of competences in the 21st century is emphasized. The aim of the paper is to contribute to the debate on competence education.
References
ARENDTOVÁ, Hannah, 1994. Krize kultury. Praha: Mladá fronta. ISBN 8020404244.
CARLGREN, Frans, 1991. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera: obrazy a zprávy ze světového hnutí svobodných waldorfských škol. Praha: Baltazar. ISBN 80-900307-2-6
FRANKL, Viktor Emil, 1997. Vůle ke smyslu: Vybrané přednášky o logoterapii. Brno: Cesta. ISBN 80-85139-63-2.
HÁBL, Jan, 2020. Na charakteru záleží: je možné naučit dobru? Na charakteru záleží: problém učitelnosti dobra. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 978-80-647-5443-5.
KAŠČÁK, Ondrej a PUPALA, Branislav, 2009. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus. ISBN 9788089055982.
KORTHAGEN, F. A. J., 2011. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. ISBN 9788073152215.
KOSOVÁ, B., et al. 2012. Vysokoškolské vzdelávanie učiteľov. Vývoj, analýza, perspektívy. Banská Bystrica: PF UMB.
LUKÁŠOVÁ, Hana, 2015. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Pedagogika. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. ISBN 9788074545528.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČR. Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství: Společné profesní kompetence [online]. 2023. [cit. 2025-05-08]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi.
NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČR. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. RVP ZV [online]. 2025. [cit. 2025-05-08]. Dostupné z: https://prohlednout.rvp.cz/.
NÁRODNÍ PEDAGOGICKÝ INSTITUT ČR. Rámcové vzdělávací programy. Rámcové vzdělávací programy – Revize RVP [online]. NPI ČR. [cit. 2025-05-08]. Dostupné z: https://prohlednout.rvp.cz/.
NYKL, Ladislav, 2012. Carl Ransom Rogers a jeho teorie: přístup zaměřený na člověka. Psyché. Praha: Grada. ISBN 9788024740553.
PATOČKA, Jan, 1992. Přirozený svět jako filosofický problém. Orientace. ISBN 80-202-0365-6.
PELCOVÁ, Naděžda a SEMRÁDOVÁ, Ilona, 2014. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum. ISBN 9788024626369.
SARTRE, Jean-Paul, 2006. Bytí a nicota: pokus o fenomenologickou ontologii, 2006. Přeložil Oldřich KUBA. Knihovna novověké tradice a současnosti. Praha: OIKOYMENH. ISBN 9788072982509.
VETEŠKA, Jaroslav a TURECKIOVÁ, Michaela, 2008. Kompetence ve vzdělávání. Pedagogika. Praha: Grada. ISBN 9788024717708.
VETEŠKA, Jaroslav a TURECKIOVÁ, Michaela, 2020. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost. ISBN 978-80-907809-1-0.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.