Moderní školní zahrada jako prostor edukace

Autoři

  • Simona Hendrychová Katedra primární a preprimární pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2025.380

Klíčová slova:

školní zahrada mateřské školy, moderní herní prvky, předškolní vzdělávání, environmentální výchova

Abstrakt

Školní zahrady tvoří již po staletí významný prvek ve výchově a vzdělávání dětí. Z historických dokumentů je patrné, že v průběhu historie byly hledány a doporučovány možnosti využití školních zahrad ve výchově a vzdělávání dětí. Dnešní moderní mateřské školy věnují školním zahradám a jejich vybavení značnou pozornost. Školní zahrady současných mateřských škol vytvářejí přirozené a inspirativní prostředí pro děti předškolního věku, které jim poskytuje celou řadu herních a vzdělávacích prvků sloužících nejen k hrám, ale také k jejich komplexnímu rozvoji. Předkládaný text mapuje nejčastější herní a vzdělávací prvky nacházející se na školních zahradách současných mateřských škol. Dále se zaměřujeme na využití školních zahrad mateřských škol v předškolním vzdělávání. Pro tento účel byl vytvořen krátký dotazník. Za účelem výzkumného šetření bylo vybráno celkem 40 náhodně zvolených mateřských škol z Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského kraje a Hlavního města Prahy. Výběr jednotlivých mateřských škol byl zcela náhodný. Z výsledků šetření vyplynulo, že na školních zahradách současných mateřských škol se stále častěji kromě klasických herních prvků objevují zahradní edukační prvky zaměřené na environmentální výchovu a ochranu přírody. Školní zahrady současných mateřských škol tak vytvářejí pro děti předškolního věku inspirující a podnětné edukační prostředí. 

Reference

Česká technická norma ČSN EN 1176-1 ed. 2+A1. Online. Dostupné z: https://seznamcsn.agentura-cas.cz/Detailnormy.aspx?k=519336

České děti venku 2023. Výzkumná zpráva pro Nadaci Proměny Karla Komárka. Praha: STEM. 2023. Online. Dostupné z: https://res.cloudinary.com/dkevhwcoz/image/upload/v1740756829/Vyzkumna_zprava_Ceske_deti_venku_93a7f19c3f.pdf

GRÜNDLER C. Elisabeth, SCHÄFER Norbert. Dětská hřiště a zahrady v přírodním stylu. Význam, plánování, realizace. Ministerstvo životního prostředí, Praha. 2010. ISBN 978-80-7212-523-4. Dostupné na: https://www.mzp.cz/web/edice.nsf/49D0B9B84CA613DCC12577AB00442637/$file/OVV-Detska_hriste_zahrady-20100927.pdf

HENDRYCHOVÁ, Simona. Využití školních zahrad mateřské školy v edukaci dětí předškolního věku. In: Ondřej Šimik (Ed.) a kolektiv. Perspektivy preprimární a primární edukace – výzvy, možnosti a strategie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2019. s. 54-68. ISBN 978-80-7599-091-4.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-051-0.

KŘIVÁNKOVÁ, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. Druhé vydání. Brno: Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-87604-62-5.

MATULA, Vít. Názory rodičů dětí na obsah a vybavenost dětských hřišť v obci Nové Bránice. 2012, Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné výchovy. 2012. Online. Dostupné z: https://theses.cz/id/g13dg4/BP_HIT_NB.pdf

MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021. Online. Dostupné z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/opatreni-ministra-zmena-rvppv-2021

MORKES, František. Historie školních zahrad. In Květoslava Burešová a kol. Školní zahrady jako přírodní učebny v České republice a Německu (Projekt). Učíme se v zahradě. Kněžice: Chaloupky, 2007. ISBN 978-80-260-2568-9.

MEDLÍK, Jan. Historie školních zahrad v Německu. Příklad z anglického Brightonu. In Květoslava Burešová a kol. Školní zahrady jako přírodní učebny v České republice a Německu (Projekt). Učíme se v zahradě. Kněžice: Chaloupky, 2007. ISBN 978-80-260-2568-9.

SKALSKÁ, Marie. Školní zahrada – nejbáječnější tělocvična. In časopis Školní zahrada 03/2024 – pdf. Dostupné z: https://drive.google.com/drive/folders/0B9DpWK9f3dZOX3RORkpSd3BENFk?resourcekey=0-I6Ts5UWuuAncpm52uukkZw

SÜSSOVÁ, Anna. Kam jsme dospěli v hromadné výchově dětí. Návrh na reformu škol mateřských. Brno: Brněnská Matice školská. 1912. Online. Dostupné z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:65d007a0-22d9-11e8-a0cf-005056827e52?page=uuid:076cdb70-59d9-11e8-9d1d-5ef3fc9bb22f

Stažení

Publikováno

18.12.2025

Číslo

Sekce

Výzkumné šetření

Jak citovat

Moderní školní zahrada jako prostor edukace. (2025). Magister, 13(1), 57-71. https://doi.org/10.5507/magister.2025.380

Podobné články

11-20 z 108

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)