Dopady pandemie COVID-19 na předškolní vzdělávání ve vybraných zemích Evropy s akcentem na přípravu dětí k zahájení povinné školní docházky

Autoři

  • Mgr. Alena Srbená, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra primární a preprimární pedagogiky Autor
  • Bc. Veronika Gajdová Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra primární a preprimární pedagogiky Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2021.141

Klíčová slova:

Předškolní vzdělávání, Covid-19, Funkce a podmínky předškolního vzdělávání, Příprava dětí k zahájení povinné školní docházky

Abstrakt

Článek představuje design výzkumu, který se zabývá pandemií COVID 19 v kontextu předškolního vzdělávání ve vybraných zemích Evropy. Blíže se výzkum zaměřuje na opatření proti šíření COVID 19 a jejich dopad na funkce a podmínky předškolního vzdělávání s akcentem na přípravu dětí k zahájení povinné školní docházky. Tento článek představuje teoretická a metodologická východiska výzkumu, cíle, výzkumné otázky, harmonogram výzkumu a jeho přínos.

Reference

Early childhood care and education. [online] [cit. 18.1.2021]. Dostupné na: Early childhood care and education (unesco.org)

DVOŘÁK, D. et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. 184 stran. ISBN 978 80-7290-860-8.

HENDL, J. Metodologická triangulace v empirickém výzkumu. Česká kinantropologie 1, 2, s. 75–88. 1997. Praha: Katedra základů kinantropologie a humanitních věd FTVS UK. ISSN 1211-9261. ISCED 2011. [online] [cit. 18.1.2021]. Dostupné na: http://www.nuv.cz/isced

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2. vyd. Praha: Grada, 2014. 256 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4435-3.

MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.

OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 220 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 263 s. ISBN 80-7367-155-7.

ŠVAŘÍČEK, R. ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.

ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn: teorie a praxe II. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 159 s. Učebnice. ISBN 80-244-1373-6

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online] Praha: MŠMT, 2018. [cit. 18.1.2021]. Dostupné na: https://www.msmt.cz/file/45304/

VLČEK, P. Srovnávací výzkum v pedagogice: některé úvahy o metodologii problémového přístupu. Pedagogická orientace, [online] roč. 25, č. 3. 2015, s. 394-412. DOI: 10.5817/PedOr2015-3-39 [cit. 18.1.2021] dostupné na: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/3672

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006. 325 s. ISBN 80-7290-269-5

Zásady etiky výzkumu. [online] [cit. 18.1.2021] Dostupné na: http://www.capv.cz/index.php/cz/zakladni-udaje/clenstvi-vcapv/ eticky-kode

Stažení

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Dopady pandemie COVID-19 na předškolní vzdělávání ve vybraných zemích Evropy s akcentem na přípravu dětí k zahájení povinné školní docházky. (2024). Magister, 9(2), 7-23. https://doi.org/10.5507/magister.2021.141

Podobné články

1-10 z 97

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.