Komparace přípravy předškolních dětí na školní docházku v České republice a Dánsku

Autoři

  • Mgr. Kateřina Valchářová Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra primární a preprimární pedagogiky Autor
  • Mgr. Renata Kovářová Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra primární a preprimární pedagogiky Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2021.138

Klíčová slova:

Učitel, Dítě předškolního věku, Předškolní věk, Předškolní příprava

Abstrakt

Předkládaná komparace se zaměřuje na děti předškolního věku a jejich přípravu na školní docházku v koronavirové krizi. Konkrétně 
se výzkum soustřeďuje na děti z České republiky a z Dánska. Sledujeme, které složky osobnosti dítěte byly v daných zemích nejvíce rozvíjeny, ale také celkové ovlivnění chodu mateřských škol. Výzkum je založen na kvalitativním designu, kde hlavní výzkumnou metodou je dotazník, který byl rozdán učitelům. Doplňkovou metodou nám byla analýza kurikulárních dokumentů na školní i státní úrovni. Analýza výzkumného šetření probíhala pomocí kódování a následného přepisu do smysluplných celků. Výsledky mohou posloužit jako podklad k dalšímu zkoumání v dané oblasti či řešení podobných situací. 

Reference

Denmark. Act on Day-Care, After-School and Club Facilities, etc. for Children and Young People (Day-Care Facilities Act). In: ACT no. 501.

June 2007. Dostupné z: http://english.ism.dk/MinistryOfSocialWelfare/legislation/social_affairs/DayCare%20Facilities%20Act/Documents/Daycare.pdf

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.

KROPÁČOVÁ, Jana. Vstup dítěte mezi vrstevníky. In OPRAVILOVÁ, Eva. 2016. Předškolní pedagogika. 151-169 s. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s. ISBN 978-80-247- 5107-8.

KROPÁČOVÁ, Jana a Hana SPLAVCOVÁ. 2016. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání: od podzimu do zimy. 1. vyd. Praha: Dr. Josef

Raabe s. r. o. ISBN 978-80-7486-270-7.

NAUMANN, I., C. MCLEAN, A. KOSLOWSKI, K. TISDALL a E. LLOYD. Early childhood education and care provision: international review of policy delivery and funding : final report [online]. 2013 [cit. 2014-11-28]. ISBN 978-178-2564-164. Dostupné z: http://www.scotland.gov.uk/resource/0041/00416230.pdf

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.

PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2012, 220 s. Psychologie (Portál). ISBN 978-807-3677-091.

YIN, Robert. Case study research. Design and Methods. Los Angeles: Sage Publications, Inc. 2003. ISBN 0-7619-2553-8Výzkumný ústav pedagogický. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online] Praha: MŠMT 2018. [cit 2020-09-04] úplné znění Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/45304.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů. [online]. [cit. 2020-09-04] Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561

Stažení

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Komparace přípravy předškolních dětí na školní docházku v České republice a Dánsku. (2024). Magister, 9(1), 51-69. https://doi.org/10.5507/magister.2021.138

Podobné články

1-10 z 79

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.