Rozvoj matematické pregramotnosti a klíčové kompetence na konci předškolního vzdělávání

Autoři

  • Eva Nováková Katedra matematiky, Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita Autor
  • Mirka Helmová Katedra matematiky, Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2024.372

Klíčová slova:

předškolní vzdělávání, předškolní kurikulum, klíčové kompetence, matematická pregramotnost

Abstrakt

Studie uvádí do souvislosti rozvoj matematické pregramotnosti dětí v mateřské škole a klíčové kompetence formulované v aktuálním předškolním kurikulu. Cílem je prezentovat a výzkumně ověřit konkrétní aktivity zaměřené na oblast matematických představ, u nichž předpokládáme potenciál k osvojování očekávaných výstupů a rozvíjení klíčových kompetencí RVP PV. Integrální povaha prezentovaných aktivit, reflektující komplexnost předškolního vzdělávání, umožnila funkčně propojit prvky matematické pregramotnosti s požadavky kurikula. Výzkumné šetření bylo realizováno se skupinou sedmi dětí ve věku 5 až 7 let v posledním roce jejich předškolního vzdělávání. Jako výzkumná metoda byla uplatněna metodika 3A, jejíž etapy tvoří anotace – analýza – alterace. Výsledky ukazují, že činnosti směřující k vytváření prvotních prekonceptů matematických pojmů a jevů, připravené a řízené kvalifikovanou a motivovanou učitelkou, nabízejí dostatek možností pro rozvíjení klíčových kompetencí, ke vzájemné spolupráci dětí a uplatnění jejich tvořivého myšlení.

Reference

Bendl,Václav; Duňková, Jana; Fuchs, Eduard; Havlínová, Hana; Jirotková, Darina; Lišková, Hana; Nováková, Eva; Slezáková, Jana a Eva Zelendová. Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2020.

Bruner, Jerome S. The Culture of Education. Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-17953-6.

Clements, Douglas H. a Julie Sarama. Early childhood teacher education: The case of geometry. Journal of Mathematics Teacher Education, roč. 14, 2011, č. 2, 2011, s. 133–148. https://doi.org/10.1007/s10857-011-9173-0

Češková, Tereza. (Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: Proč si navzájem nerozumíme? Studia paedagogica, roč. 26, č.3, 2021, s.7–28. ISSN 1803-7437. https://doi.org/10.5817/SP2021-3-1

Fichnová, Katarína a Eva Szobiová. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0195-3.

Greger, David, Simonová, Jaroslava a Jana Straková. Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova, 2015. ISBN 978-80-7290-861-5.

Helmová, Mirka. Matematická pregramotnost v systému klíčových kompetencí dítěte na konci předškolního vzdělávání. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, 2024.

Janík, Tomáš, Slavík, Jan, Mužík, Vladislav, Trna, Josef, Janko, Tomáš a další. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.

Kaslová, Michaela. Prelogické myšlení. In Fuchs, E., H. Lišková a E. Zelendová (Eds.). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Metodický průvodce. Praha: JČMF, 2015, s. 76–101. ISBN 978-80-7015-022-1.

Liput, Przemysław. Rok ve školce. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-530-6.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, 2021.

Nováková, Eva a Bohumnil Novák. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno: Masarykova univerzita. 2019. ISBN 978-80-210-9418-5. https//doi.org/munispace.muni.cz/book?id=1436.

Nováková, Eva. Matematická pregramotnost v českém předškolním vzdělávání. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, roč. 6, č. 2, 2022a, s. 153–173. Karolinum. ISSN 2533-7882

Nováková, Eva. Reflexe aktivit se stavebnicí Magformers v přípravě učitelů mateřské školy. Journal of Technology and Information Education, roč. 14, č. 2, 2022b, s. 174–190. ISSN 1803-537X. https://doi.org/ 10.5507/jtie.2022.012

Nováková, Eva. Kompetence k rozvoji matematické pregramotnosti dětí očima budoucích učitelů mateřských škol. Studia scientifica Facultatis paedagogicae Universitas Catholica, Ružomberok, č. 5/2023, s. 167–177. ISSN 1336-2232. https://doi.org/10.54937/ssf.2023.22.5.167-177.

Slavík, Jan, Janík, Tomáš, Jarníková, Jitka a Jan Tupý. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika AAA mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 3, 2014, s. 721–752. ISSN: 1211-4669 , E-ISSN: 1805-9511.

Slavík, Jan, Janík, Tomáš, Najvar, Petr a Petr Knecht. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.

Švejnohová, Alena a Vladimíra Slavíková (2016). Panáček aneb O rozvíjení matematických představ a spolupráce v dětské skupině. Komenský , roč. 141, č. 1, 2016, s. 31–38. ISSN 0323-0449.

Ugaste, Aino, Tuul, Maire, Niglas, Katrin a Evelyn Neudorf. Estonian preschool teachers’ views on learning in preschool. Early Child Development and Care, vol. 184, 2013, issue 3, s. 370–385. https://doi.org/10.1080/03004430.2013.788502

Žilková, Katarína. Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 978-80-87415-84-9.

Stažení

Publikováno

17.12.2025

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Rozvoj matematické pregramotnosti a klíčové kompetence na konci předškolního vzdělávání. (2025). Magister, 12(2), 26-45. https://doi.org/10.5507/magister.2024.372

Podobné články

11-20 z 96

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.