Transdisciplinární přesah integrované výuky podporující rozvoj přírodovědné a společenskovědní gramotnosti žáků primární školy se zřetelem k vybrané oblasti kompetenčního rámce absolventů učitelství

Autoři

  • Ladislav Podroužek Katedra pedagogiky, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni Autor
  • Dagmar Šafránková Katedra pedagogiky, Fakulta pedagogická, Západočeská univerzita v Plzni Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2024.374

Klíčová slova:

integrovaná výuka, koncentrace, transdisciplinární přesah, kompetenční rámec, přírodovědná gramotnost, společenskovědní gramotnost, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět

Abstrakt

V příspěvku je analyzován transdisciplinární přesah a vliv integrované výuky na zvyšování přírodovědné a společenskovědní gramotnosti žáků primární školy s podporou vybrané oblasti kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství. Zaměřuje se na vymezení typů integrace obsahu učiva a výběr vhodných možností integrované výuky, aby byl patrný interdisciplinární/transdisciplinární přesah a podpořena zejména první a druhá oblast kompetenčního rámce učitelství (zkráceně: efektivně zprostředkovat vybranou vzdělávací oblast rámcového programu žákům a nastavit efektivní výuku dle jejich potřeb, vč. možností reflexe). V závěru příspěvku je uvedeno doporučení k možnostem transdisciplinárního přesahu integrované výuky v plánování a realizaci pedagogických a didaktických předmětů v přípravě studujících učitelství 1. stupně na vysoké škole a s implementací do pedagogické praxe primární školy.

Reference

BABIAKOVÁ, S. a kol. (2009). Obsahová integrácia v elementárnej predškolskej edukácii. Banská Bystrica: PedF UMB.

PODROUŽEK, L. (2002). Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Nakladatelství Fraus.

PRŮCHA, J. (2017). Vzdělávací systémy v zahraničí. Encyklopedický přehled. Praha: Wolters Kluwer.

SLAVÍK, J. a kol. (2017). Transdisciplinární didaktika. Brno: Masarykova univerzita.

ŠAFRÁNKOVÁ, D. (2019). Pedagogika. Praha: Grada Publishing, a.s.

RVZ ZP:

https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani/vzdelavaci-oblasti/cjs [cit. 21.1.2025]

Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství:

https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi?highlightWords=kompeten%C4%8Dn%C3%AD+r%C3%A1mec+absolventa+u%C4%8Ditelstv%C3%AD [cit. 21.1.2025]

Strategie 2030+:

https://edu.gov.cz/dokumenty/strategie-msmt/s2030/ [cit. 21. 1. 2025]

Zákon 561/2004 Sb.:

https://edu.gov.cz/dokumenty/skolska-legislativa/ [cit. 212. 1. 2025]

Stažení

Publikováno

17.12.2025

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Transdisciplinární přesah integrované výuky podporující rozvoj přírodovědné a společenskovědní gramotnosti žáků primární školy se zřetelem k vybrané oblasti kompetenčního rámce absolventů učitelství. (2025). Magister, 12(2), 59-65. https://doi.org/10.5507/magister.2024.374

Podobné články

21-30 z 115

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)