Developing mathematical pre-literacy and key competencies at the end of preschool education

Authors

  • Eva Nováková Katedra matematiky, Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita Author
  • Mirka Helmová Katedra matematiky, Pedagogická fakulta, Masarykova Univerzita Author

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2024.372

Keywords:

pre-school education, pre-school curriculum, key competences, mathematical literacy

Abstract

The study relates the development of children's mathematical literacy in kindergarten to the key competences formulated in the current preschool curriculum. The aim is to present and research-validate specific activities focused on the area of mathematical ideas, which we assume have the potential to acquire the expected outcomes and develop the key competences of the RVP PV. The integral nature of the presented activities, reflecting the complexity of pre-school education, allowed to functionally link the elements of mathematical preliteracy with the curriculum requirements. The research investigation was conducted with a group of seven children aged 5 to 7 years in the last year of their preschool education. The research method applied was the 3A methodology, whose stages consist of annotation - analysis - alteration. The results show that the activities aimed at the formation of initial preconcepts of mathematical concepts and phenomena, prepared and directed by a qualified and motivated teacher, offer ample opportunities for the development of key competences, for children's cooperation and the application of their creative thinking.

References

Bendl,Václav; Duňková, Jana; Fuchs, Eduard; Havlínová, Hana; Jirotková, Darina; Lišková, Hana; Nováková, Eva; Slezáková, Jana a Eva Zelendová. Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ. Praha: Národní pedagogický institut ČR, 2020.

Bruner, Jerome S. The Culture of Education. Harvard University Press, 1996. ISBN 0-674-17953-6.

Clements, Douglas H. a Julie Sarama. Early childhood teacher education: The case of geometry. Journal of Mathematics Teacher Education, roč. 14, 2011, č. 2, 2011, s. 133–148. https://doi.org/10.1007/s10857-011-9173-0

Češková, Tereza. (Klíčové) kompetence v českém vzdělávání: Proč si navzájem nerozumíme? Studia paedagogica, roč. 26, č.3, 2021, s.7–28. ISSN 1803-7437. https://doi.org/10.5817/SP2021-3-1

Fichnová, Katarína a Eva Szobiová. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0195-3.

Greger, David, Simonová, Jaroslava a Jana Straková. Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu. Praha: Univerzita Karlova, 2015. ISBN 978-80-7290-861-5.

Helmová, Mirka. Matematická pregramotnost v systému klíčových kompetencí dítěte na konci předškolního vzdělávání. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita, 2024.

Janík, Tomáš, Slavík, Jan, Mužík, Vladislav, Trna, Josef, Janko, Tomáš a další. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.

Kaslová, Michaela. Prelogické myšlení. In Fuchs, E., H. Lišková a E. Zelendová (Eds.). Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Metodický průvodce. Praha: JČMF, 2015, s. 76–101. ISBN 978-80-7015-022-1.

Liput, Przemysław. Rok ve školce. Brno: Host, 2018. ISBN 978-80-7577-530-6.

MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, 2021.

Nováková, Eva a Bohumnil Novák. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno: Masarykova univerzita. 2019. ISBN 978-80-210-9418-5. https//doi.org/munispace.muni.cz/book?id=1436.

Nováková, Eva. Matematická pregramotnost v českém předškolním vzdělávání. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, roč. 6, č. 2, 2022a, s. 153–173. Karolinum. ISSN 2533-7882

Nováková, Eva. Reflexe aktivit se stavebnicí Magformers v přípravě učitelů mateřské školy. Journal of Technology and Information Education, roč. 14, č. 2, 2022b, s. 174–190. ISSN 1803-537X. https://doi.org/ 10.5507/jtie.2022.012

Nováková, Eva. Kompetence k rozvoji matematické pregramotnosti dětí očima budoucích učitelů mateřských škol. Studia scientifica Facultatis paedagogicae Universitas Catholica, Ružomberok, č. 5/2023, s. 167–177. ISSN 1336-2232. https://doi.org/10.54937/ssf.2023.22.5.167-177.

Slavík, Jan, Janík, Tomáš, Jarníková, Jitka a Jan Tupý. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika AAA mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, roč. 24, č. 3, 2014, s. 721–752. ISSN: 1211-4669 , E-ISSN: 1805-9511.

Slavík, Jan, Janík, Tomáš, Najvar, Petr a Petr Knecht. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.

Švejnohová, Alena a Vladimíra Slavíková (2016). Panáček aneb O rozvíjení matematických představ a spolupráce v dětské skupině. Komenský , roč. 141, č. 1, 2016, s. 31–38. ISSN 0323-0449.

Ugaste, Aino, Tuul, Maire, Niglas, Katrin a Evelyn Neudorf. Estonian preschool teachers’ views on learning in preschool. Early Child Development and Care, vol. 184, 2013, issue 3, s. 370–385. https://doi.org/10.1080/03004430.2013.788502

Žilková, Katarína. Teória a prax geometrických manipulácií v primárnom vzdelávaní. Praha: Powerprint, 2013. ISBN 978-80-87415-84-9.

Downloads

Published

2025-12-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Developing mathematical pre-literacy and key competencies at the end of preschool education. (2025). Magister, 12(2), 26-45. https://doi.org/10.5507/magister.2024.372

Similar Articles

1-10 of 96

You may also start an advanced similarity search for this article.