The modern school garden as an educational space
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2025.380Keywords:
kindergarten school garden, modern play elements, preschool education, environmental educationAbstract
School gardens have been an important element in the education of children for centuries. Historical documents show that throughout history the use of school gardens in the education of children has been sought and recommended. Today's modern kindergartens pay considerable attention to school gardens and their facilities. The school gardens of today's kindergartens create a natural and inspiring environment for pre-school children, providing them with a range of play and educational elements not only for play but also for their holistic development. The present text maps the most common play and educational elements found in the school gardens of contemporary kindergartens. Furthermore, we focus on the use of kindergarten school gardens in pre-school education. A short questionnaire was developed for this purpose. A total of 40 randomly selected kindergartens from the Moravian-Silesian, Olomouc, Zlín regions and the capital city of Prague were selected for the research investigation. The selection of individual kindergartens was completely random. The results of the survey showed that in the school gardens of current kindergartens, in addition to classical play elements, garden educational elements focused on environmental education and nature protection are increasingly appearing. The school gardens of today's kindergartens thus create an inspiring and stimulating educational environment for pre-school children.
References
Česká technická norma ČSN EN 1176-1 ed. 2+A1. Online. Dostupné z: https://seznamcsn.agentura-cas.cz/Detailnormy.aspx?k=519336
České děti venku 2023. Výzkumná zpráva pro Nadaci Proměny Karla Komárka. Praha: STEM. 2023. Online. Dostupné z: https://res.cloudinary.com/dkevhwcoz/image/upload/v1740756829/Vyzkumna_zprava_Ceske_deti_venku_93a7f19c3f.pdf
GRÜNDLER C. Elisabeth, SCHÄFER Norbert. Dětská hřiště a zahrady v přírodním stylu. Význam, plánování, realizace. Ministerstvo životního prostředí, Praha. 2010. ISBN 978-80-7212-523-4. Dostupné na: https://www.mzp.cz/web/edice.nsf/49D0B9B84CA613DCC12577AB00442637/$file/OVV-Detska_hriste_zahrady-20100927.pdf
HENDRYCHOVÁ, Simona. Využití školních zahrad mateřské školy v edukaci dětí předškolního věku. In: Ondřej Šimik (Ed.) a kolektiv. Perspektivy preprimární a primární edukace – výzvy, možnosti a strategie. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2019. s. 54-68. ISBN 978-80-7599-091-4.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-051-0.
KŘIVÁNKOVÁ, Dana. Školní zahrada jako přírodní učebna. Druhé vydání. Brno: Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-87604-62-5.
MATULA, Vít. Názory rodičů dětí na obsah a vybavenost dětských hřišť v obci Nové Bránice. 2012, Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné výchovy. 2012. Online. Dostupné z: https://theses.cz/id/g13dg4/BP_HIT_NB.pdf
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2021. Online. Dostupné z: https://msmt.gov.cz/vzdelavani/predskolni-vzdelavani/opatreni-ministra-zmena-rvppv-2021
MORKES, František. Historie školních zahrad. In Květoslava Burešová a kol. Školní zahrady jako přírodní učebny v České republice a Německu (Projekt). Učíme se v zahradě. Kněžice: Chaloupky, 2007. ISBN 978-80-260-2568-9.
MEDLÍK, Jan. Historie školních zahrad v Německu. Příklad z anglického Brightonu. In Květoslava Burešová a kol. Školní zahrady jako přírodní učebny v České republice a Německu (Projekt). Učíme se v zahradě. Kněžice: Chaloupky, 2007. ISBN 978-80-260-2568-9.
SKALSKÁ, Marie. Školní zahrada – nejbáječnější tělocvična. In časopis Školní zahrada 03/2024 – pdf. Dostupné z: https://drive.google.com/drive/folders/0B9DpWK9f3dZOX3RORkpSd3BENFk?resourcekey=0-I6Ts5UWuuAncpm52uukkZw
SÜSSOVÁ, Anna. Kam jsme dospěli v hromadné výchově dětí. Návrh na reformu škol mateřských. Brno: Brněnská Matice školská. 1912. Online. Dostupné z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/view/uuid:65d007a0-22d9-11e8-a0cf-005056827e52?page=uuid:076cdb70-59d9-11e8-9d1d-5ef3fc9bb22f
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.