Comparison of Education Systems and the Impact of Anti-epidemic Measures on Pre-school Education during the COVID 19 Pandemic in the Czech Republic and Denmark
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2023.163Keywords:
Pre-school education, Czech Republic, Denmark, Education system, Covid-19 pandemic, ComparisonAbstract
The present text is based on a qualitatively oriented methodology. It is a comparative study of two countries, namely the Czech Republic and Denmark. The focus is on the Czech Republic and the Czech Republic and Denmark. The socio-historical and political context, the education system, preschool education, the COVID 19 pandemic and its impact on preschool education. Content analysis of the text and categorization of the data were used for data analysis. Across the areas of interest, we find some consistent features mostly in the structure of education systems, curriculum documents, school curriculum, etc., but differences of varying depth are more prevalent. In the context of the COVID 19 pandemic, both countries have introduced similar measures, but, more importantly, have chosen different coping strategies, which have had an impact. The article is a follow-up to the project.
References
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1
BERKA, Petr, PALÁN Aleš a Petr ŠŤASTNÝ. Jací jsou? Češi: zábavný průvodce národní povahou. Brno: Lingea, 2020. ISBN 978-80-7508-540-5.
BRYNDOVÁ, Lucie, ROUBAL, Tomáš, POLOČEK, Adam a ŽIAČIK, Jan. Policy Responses in Czech Republic about Covid-19 – pdf report. Covid-19 Health System Response Monitor. 2021. Dostupné z: https://www.covid19 healthsystem.org/countries/czechrepublic/countrypage.aspx
ČSU. Obyvatelstvo. Online. Český statistický úřad, 2023a. Aktualizováno 25.8.2023. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/obyvatelstvo_lide. [cit 13.11.2023]
ČSU. Území, sídelní struktura. Online. Český statistický úřad, 2023b. Aktualizováno 25.8.2023. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/uzemi-sidelni-struktura. [cit 13.11.2023]
Dánské království: jedna z nejstarších monarchií na světě, která dnes skvěle prosperuje. Online. Český královský institut, 2023. Dostupné z: https://www.ceskykralovskyinstitut.cz/danske-kralovstvi-jedna-z-nejstarsich-monarchii-na-svete-ktera-dnes-skvele-prosperuje/. [cit 13.11.2023]
GAJDOVÁ, V, SRBENÁ, A. Preschool Education During the Covid-19 Pandemic in the Czech Republic and Sweden. In Proceedings of the 12th International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY 2021). Virtual Event: Europian Proceedings, 2021, pp.127-142. ISSN 2672-8141. DOI: 10.15405/epiceepsy.21101.12.
KOSTRUBOVÁ, A., SRBENÁ. A., A comparison of the functions and conditions of preschool education in state and forest kindergartens during the covid-19 pandemic in the czech republic and denmark. Magistra Iadertina. Sveučiliste u Zadru. Zadar, 2023. V tisku.
HATHAWAY, A. Reopening Child Care: How Has Denmark Done It? And what lessons can you learn? Online. 2020. Dostupné z: https://www.famly.co/blog/denmark-reopening-child-care-corona. [cit. 2022-08-28].
JANÁS, R. 1989: Sametová revoluce na MZV. Online MZV, 2005. Dostupné z: https://www.mzv.cz/jnp/cz/o_ministerstvu/historie_a_osobnosti_ceske_diplomacie/listopad_1989_sametova_revoluce_na.html [cit 13.11.2023]
Legislation and Official Policy Documents. Eurydice, 2023c. Aktualizováno 19.10.2023
Dostupné na: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/denmark/legislation-and-official-policy-documents. cit 13.11.2023]
MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
MŠMT. Provoz škol a školských zařízení ve školním roce 2020/2021 vzhledem ke covid-19. Online. Praha, 2021a. https://testovani.edu.cz/files/msmt-manualtestovani-aktual19-04-2021.pdf [cit 26.4.2021].
MŠMT. Doporučení pro vzdělávání distančním způsobem v mateřské škole. Online. Praha, 2021b. Dostupné z: https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/03/Metodika-MS.pdf. [cit 26.4.2021].
MŠMT. Návrat dětí do mateřských škol metodické doporučení (pedagogická část). Online. Praha. 2021c. Dostupné z: https://www.edu.cz/methodology/pedagogicka-doporuceni-k-navratu-deti-do-materskych-skol/. [cit 26.4.2021].
MŠMT. FAQ k první verzi návratu do škol – tabulka. Online Praha, 2021d. Dostupné z: https://www.msmt.cz/faq-k-prvni-fazi-navratu-do-skol. [cit 26.4.2021].
MINISTRY OF CHILDREN AND EDUCATION. Works Areas. Online. 2023. Dostupné na: https://eng.uvm.dk/
MINISTRY OF HIGHER EDUCATION AND SCIENCE. Higher education. 2023. Dostupné na: https://ufm.dk/en/education/higher-education.
MURDOCH CHILDREN`S RESEARCH INSTITUTE. MCHRI: Research Brief – COVID-19 in Early Childhood Education and Care and Schools. Version 1, 18 October 2021. Dostupné z: https://www.mcri.edu.au/images/documents/migrate/covid-19_in_early_childhood_education_and_care_and_schools.pdf.
MPSV. Tisková zpráva. Online. MPSV, 2022. Dostupné na: https://www.mpsv.cz/-/diky-podpore-mpsv-vznikly-detske-skupiny-pro-20-tisic-deti [cit 12.11.2023]
NAUMANN, I., C. MCLEAN, A. KOSLOWSKI, K. TISDALL a E. LLOYD. Early childhood education and care provision: international review of policy delivery and funding : final report [online]. 2013 [cit. 2014-11-28]. ISBN 978-178-2564-164. Dostupné z: http://www.scotland.gov.uk/resource/0041/00416230.pdf
O České republice. Online. Pražský hrad, 2023. Dostupné z: https://www.hrad.cz/cs/ceska-republika/o-ceske-republice
Overview. Online. Eurydice 2023d. Aktualizováno 19.10.2023 Dostupné na: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/cs/national-education-systems/czechia/ceska-republika. [cit 13.11.2023]
Overview. Online. Eurydice 2023e. Aktualizováno 19.10.2023 Dostupné na: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/denmark/overview [cit 13.11.2023]
Political, Social and Economic Background and Trends. Online. Eurydice, 2023a. Aktualizováno 10. 8. 2023. Dostupné z: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/national-education-systems/denmark/political-social-and-economic-background-and-trends. [cit 13.11.2023]
Politická, sociální a ekonomická východiska a trendy. Online. Eurydice, 2023b. Aktualizováno 20.7. 2023. Dostupné z: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/cs/national-education-systems/czechia/hlavni-vykonne-legislativni-organy [cit 13.11.2023]
PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
RVP PV: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Online. MŠMT: 2021. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/56051/. [cit 13.11.2023]
RÝDL, Karel a ŠMELOVÁ, Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869–2011). Monografie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3033.
Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016–2025. Online. MŽV 2023. Dostupné: https://www.mzp.cz/cz/statni_program_evvo_ep_2016_2025 [cit 13.11.2023]
SUNDHEDSSTYRELSEN (DANISH HEALTH MINISTRY). A guide to the gradual, controlled reopening of daycare in Denmark, 2022. Dostupné z: https://assets.website-files.com/5f64c1a06bfbf4ea417a71af/60579f6c650af1694db2ccab_Official-Danish-Government-Reopening-Advice.pdf. [cit 13.11.2023]
ŠRONĚK, Ivan. Kultura v mezinárodním podnikání. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-247-0012-3.
The Govermant. Online. Folketinget, 2023. Dostupné z: https://www.thedanishparliament.dk/en/members/the-government [cit 13.11.2023]
The strengthened pedagogical curriculum – Framewoek and content. Online. Ministry of children and education 2020. ISBN: 978-87-7182-365-3. Dostupné na: www.emu.dk/dagtilbud
The Population Density in Denmark. Online. Statistic Denmark, 2023a. Dostupné z: https://www.globaldata.com/data-insights/macroeconomic/the-population-density-in-denmark-473642/ [cit 13.11.2023]
Vláda ČR. Členové vlády. Online. Vláda ČR 2023. Dostupné z: https://www.vlada.cz/cz/vlada/. [cit 13.11.2023]
WILLIAMS-SIEGFREDSEN, Jane. Understanding the Danish forest school approach: early years education in practice. New York: Routledge, 2012, vii, 102 p. ISBN 978-020-3136-034.
Why Denmark is a great place to live. Online. Denmark, 2023. Dostupné z: https://denmark.dk/people-and-culture. [cit 13.11.2023]
Zákon č. 329/2021 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Online. MPSV 2021. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-329. [cit 12.11.2023]
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ve znění pozdějších předpisů. Online. MŠMT, 2004. Dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561. [cit 13.11.2023]
Zákon č. 306/1999 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. MŠMT 1999. Dostupné na: https://www.msmt.cz/file/38849/ [cit 13.11.2023]
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.