The use of methods of pedagogical diagnostics in preschool children

Authors

  • Magdaléna Bečicová Author
  • Alena Srbená Author

DOI:

https://doi.org/10.5507/yx7d7x82

Keywords:

educational diagnostics, pre-school education, primary school teacher, methods of educational diagnostics

Abstract

The present article focuses on the issue of pedagogical diagnostics in preschool education from the perspective of kindergarten teachers. The article first presents the theoretical background and then the research investigation and its results. The results show that the most frequently used method of pedagogical diagnostics from the perspective of kindergarten teachers is observation, which they often combine with other methods. Thanks to this then they get a comprehensive view of the child's development. The article was written in the preparation of the bachelor's thesis of Magdalena Bečicová, a student of the study programme Teaching for kindergartens, under the supervision of Mgr. Alena Srbená, Ph.D. The added value of this article can also be seen in the deepening of the cooperation between the academic and the student and the preparation of the student for her further professional publishing and possible strengthening of the scientific field of early childhood pedagogy.

References

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. Předškoláci. ISBN 978-80-266-0658-1

BUREŠ, Miroslav, VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ, ed. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011, 456 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3357-9

JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: Psychologie ve výchově a vzdělávání. Grada, 2018, 1 online zdroj (528 stran). ISBN 978-80-271-2163-2

KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, ed. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9

KŘOVÁČKOVÁ, Blanka. Diagnostika - učitel - žák. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014, 84 s. ISBN 978-80-7435-498-4

OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016, 220 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8

TOMANOVÁ, Dana. Úvod do pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 113 s. ISBN 80-244-1426-0

SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. ISBN 978-80-262-1324-6.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Model tvorby profesního standarsu učitelů. In: Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém: výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů: sborník z celostátní konference: Praha, 19. září 2001. Díl 2. Praha: Univerzita Karlova, 2001. s. 23 – 27. ISBN 80-7290-059-5.

VIŠŇOVSKÝ, Ľudovít a Vladislav KAČÁNI. Základy školskej pedagogiky. Bratislava: Iris, [2006?], 227 s. ISBN 80-890-1825-4.

Downloads

Published

2024-07-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

The use of methods of pedagogical diagnostics in preschool children. (2024). Magister, 11(1), 83-111. https://doi.org/10.5507/yx7d7x82

Similar Articles

1-10 of 113

You may also start an advanced similarity search for this article.