Láska a kamarádství v pojetí dětí v mateřské škole
DOI:
https://doi.org/10.5507/magister.2016.67Klíčová slova:
Mateřská škola, Děti, Láska a kamarádstvíAbstrakt
V tomto článku nastíníme koncept „přátelství“, který podporuje socializaci a personalizaci dítěte v prostředí mateřské školy. Tuto oblast vnímáme jako významnou v souvislosti s aktuálně novelizovaným školským zákonem v České republice (září 2016). Naším cílem je strukturovat internalizaci podle aktivit dětí. V předkládaném čísle představíme nástin aplikovaného výzkumu, kde plánujeme uplatnit kvalitativní přístup (prostřednictvím rozhovoru). Rozhovor bude odpovídat na pět otázek týkajících se kamarádství v zaměření na společné aktivity, uspokojování vlastních potřeb a posilování vlastního statusu.
Reference
Corsaro, W. A. Routines in the Peer Culture of American and Italian Nuirse-ry School Children. Sociology of Education. Vol. 61, No. 1., 1988. DOI: https://doi.org/10.2307/2112305
Corsaro, W. A. and T. A. Rizzo. Discussione and Friendship: Socialization Processes in the Peer Culture of Italian Nursery School Children. American Sciological Review. Vol. 53, No. 6., 1988. DOI: https://doi.org/10.2307/2095897
Hartup, W. W. and N. Stevens. Friendships and Adaptation Across the Life Span. American Psychological Society. Blackwell Publishers, Vol. 8, Numb. 3., 1999 DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8721.00018
Heimlich, U. a J. Kahlert. Inklusion in Schule und Unterricht. Wege zur Bil-dung für alle. Stuttgart: Kohlhammer, 2012.
Pitnerová, P. a E. V. Maxová. Inkluzívní škola pro efektivní vzdělávání všech žáků. In Pipeková, J., Vítková, M. et al. From School Inclusion to Social Inclusion and Participation in Society. Brno: MU, 2014.
Provázková Stolinská, D., Rašková, M. a E. Šmelová. Friendship in pre-school children as a determinant supporting the inclusive approach in kindergarten. Educating for change – The european conference on education. UK: Brighton, přednáška - nepubl.
Provázková Stolinská, D., Rašková, M. a E. Šmelová. Inclusive approach – a trend in the transformation of Czech schools. EDULEARN. Barcelona, 2016. ISBN 978-84-608-8860-4. DOI: 10.21125/edulearn.2016.1366. DOI: https://doi.org/10.21125/edulearn.2016.1366
Rašková, M. (2005) Děti mladšího školního věku a jejich pojímání lásky, partnerství, manželství a rodičovství. Praha: Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, 2005. ISBN 80-86559-41-6.
Rizzo, T. A. and W. A. Corsaro. Toward a Better Understanding of Vygotsky´s Process of Internalization: Its Role in the development of the Concept of Friendship. Developmental Review 8. 0273-2297/88. 1988. DOI: https://doi.org/10.1016/0273-2297(88)90005-6
Vítek, J. a M. Vítková. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010.
Stažení
Publikováno
Číslo
Sekce
Licence

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0.