Pregraduální příprava studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci

Autoři

  • PhDr. Dominika Provázková Stolinská, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, Katedra primární a preprimární pedagogiky Autor

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2020.128

Klíčová slova:

Pregraduální příprava, Učitelství pro 1. stupeň základních škol, Pedagogická praxe, Primární vzdělávání

Abstrakt

Článek popisuje vývoj i aktuální pojetí pedagogické praxe studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Dlouhodobým trendem univerzitního vzdělávání byla především teoretická výbava studentů s absencí aplikační roviny. Pedagogická praxe však vyžaduje studenty vybavené odbornými kompetencemi, které budou reflektovat podmínky reálného prostředí. Proto hledáme optimální řešení pro modernizaci a inovaci pedagogických praxí. Jako jedna z možností se nabízí metoda „Lesson Study“. Příspěvek vznikl jako dílčí výstup projektu Vývoj pojetí pregraduální přípravy učitele primární školy s akcentem na komunikační kompetence.

Reference

Brown, A. L. (1992) Design experiment: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences. Vol. 2, No 2.

Cerbin, W. and B. Kopp. (2006) Lesson Study as a Model for Building Pedagogical Knowledge and Improving Teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. Vol. 18, No. 3.

Fernandez, C. (2009) Lesson Study: A Means for Elementary Teachers to Develop the Knowledge of Mathematics Needed for Reform-Minded Teaching?, Mathematical Thinking and Learning. Vol. 7, No. 4.

Fernandez, C. and M. Yoshida. (2004) Lesson Study: A Japanese Approach To Improving Mathematics Teaching and Learning. New York.

Fernandez, C. and S. Chokshi. (2002) A Practical Guide to Translating Lesson Study for a U.S. Setting. Sage journals. Vol. 84, No. 2.

Hargraves, E.A. (2000) Four Ages of Professionalism and Professionalism Learning. Teaching and Teacher Education. vol. 6, no. 2.

Hart, L. C., Alston, A. S. and A. Murata. (eds.) (2011) Lesson study research and practice in mathematics education. Netherlands: Springer.

Hendl, J. (2016) Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Chvál, M., Dvořák, D., Starý, K. a K. Marková. (2008) Design-Based Research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis Scholae. roč. 2, č. 3.

Interní podklady Akreditační spis (2018).

Kasáčová, B. (2005) Reflexívna výučba a reflexia v učitel´skej príprave. Banská Bystrica: UMB.

Kosová, B. (2005) Profesia a profesionalita učitela. Pedagogická revue. roč. 57, č. 3.

Lewis, C. C. and J. Hurd. (2011) Lesson Study Step by Step: How Teacher Learning Communities Improve Instruction. Heinemann publishing.

Lukášová-Kantorková, H. (2003) Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů /teorie, výzkum, praxe. Ostrava: PdF.

Lukášová-Kantorková, H. (ed.). (2004) Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí plánování scénářů v Evropě. Ostrava: OSU.

Lundgren, M., Schantz Lundgren, I. and A. M. Kihlstrand. (2015) Learning study: Rozvoj školy skrze kolegiální učení učitelů. Studia paedagogica. roč. 20, č. 2.

Maňák, J. (2011) K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace. roč. 21, č. 3.

Minaříková, E. a T. Janík. (2012) Profesní vidění učitelů : od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace. roč. 22, č. 2.

MŠMT (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z <http://www.nuv.cz/file/433_1_1/>.

Nelešovská, A. (ed.). (1995) Příprava učitelů primárního vzdělávání: Koncepce a etapizace řešení výzkumného úkolu FR 0411. Olomouc: UP.

Príprava učiteľov v procese školských reforiem. (2009) Prešov.

Problémy vzdelávania učitel´ov 1. stupňa ZŠ. (1994) Banská Bystrica: UMB.

Provázková Stolinská, D. (2015) Changes in the Czech School Environment. IAC-TLEI. Vienna.

Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J. aj. Tupý. (2014) Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách : Metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace. roč. 24, č. 5.

Spilková, V. (2002) Současné proměny vzdělávání učitelů v zemích Evropské unie. Pedagogická orientace. č. 2.

Spilková, V. a H. Hejlová (eds.). (2010) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku : Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Praha: UK.

Spilková, V. a J. Vašutová (eds.). (2008) Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: UK.

Stefanek, J., Appel, G., Leong, M., Mangan, M. T. and M. Mitchell. (2007) Leading Lesson Study: A Practical Guide for Teachers and Facilitators. USA.

Stewart, R. A. and J. L. Brendefur. (2005) Fusing Lesson Study and Authentic Achievement: A Model for Teacher Collaboration. Sage journals. Vol. 86, No. 9.

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Dostupné z:<https://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf>.

Šrámková, K. (2017) Čtenářské kontinuum a lesson study. Kritická gramotnost o praxi, textech a kontextech. Praha: roč. 3.

Švec, V. (2005) Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI.

Vondrová, N., Cachová, J., Coufalová, J. a M. Krátká. (2016) „Lesson study“ v českých podmínkách: Jak učitelé vnímali svou účast a jaký vliv měla na jejich všímání si didakticko-matematických jevů. Pedagogika. Praha: roč. 66, č. 4.

Stažení

Publikováno

04.11.2024

Číslo

Sekce

Články

Jak citovat

Pregraduální příprava studentů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. (2024). Magister, 8(1), 9-28. https://doi.org/10.5507/magister.2020.128

Podobné články

1-10 z 117

Můžete také začít rozšířené hledání podobnosti pro tento článek.

Nejaktuálnější články stejného autora (stejných autorů)

1 2 > >>