Undergraduate Preparation of Students in the Field of Teaching for the First Grade of Primary School at the Faculty of Education of Palacký University in Olomouc

Authors

  • PhDr. Dominika Provázková Stolinská, Ph.D. Palacký University in Olomouc, Faculty of Education, Department of Primary and Preprimary Education Author

DOI:

https://doi.org/10.5507/magister.2020.128

Keywords:

Undergraduate training, Teaching for primary school level 1, Teaching practice, Primary education

Abstract

The article describes the development and the current concept of pedagogical practice of students of the first grade of primary school teaching at the Faculty of Education of Palacký University in Olomouc. The long-term trend of university education has been mainly theoretical training of students with the absence of application. Pedagogical practice, however, requires students equipped with professional competences that will reflect the conditions of the real environment. Therefore, we are looking for optimal solutions for the modernization and innovation of pedagogical practices. The "Lesson Study" method is offered as one of the possibilities. The paper was written as a partial output of the project Development of the concept of undergraduate preparation of primary school teachers with an emphasis on communication competences.

References

Brown, A. L. (1992) Design experiment: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. The Journal of the Learning Sciences. Vol. 2, No 2.

Cerbin, W. and B. Kopp. (2006) Lesson Study as a Model for Building Pedagogical Knowledge and Improving Teaching. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education. Vol. 18, No. 3.

Fernandez, C. (2009) Lesson Study: A Means for Elementary Teachers to Develop the Knowledge of Mathematics Needed for Reform-Minded Teaching?, Mathematical Thinking and Learning. Vol. 7, No. 4.

Fernandez, C. and M. Yoshida. (2004) Lesson Study: A Japanese Approach To Improving Mathematics Teaching and Learning. New York.

Fernandez, C. and S. Chokshi. (2002) A Practical Guide to Translating Lesson Study for a U.S. Setting. Sage journals. Vol. 84, No. 2.

Hargraves, E.A. (2000) Four Ages of Professionalism and Professionalism Learning. Teaching and Teacher Education. vol. 6, no. 2.

Hart, L. C., Alston, A. S. and A. Murata. (eds.) (2011) Lesson study research and practice in mathematics education. Netherlands: Springer.

Hendl, J. (2016) Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

Chvál, M., Dvořák, D., Starý, K. a K. Marková. (2008) Design-Based Research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis Scholae. roč. 2, č. 3.

Interní podklady Akreditační spis (2018).

Kasáčová, B. (2005) Reflexívna výučba a reflexia v učitel´skej príprave. Banská Bystrica: UMB.

Kosová, B. (2005) Profesia a profesionalita učitela. Pedagogická revue. roč. 57, č. 3.

Lewis, C. C. and J. Hurd. (2011) Lesson Study Step by Step: How Teacher Learning Communities Improve Instruction. Heinemann publishing.

Lukášová-Kantorková, H. (2003) Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů /teorie, výzkum, praxe. Ostrava: PdF.

Lukášová-Kantorková, H. (ed.). (2004) Příprava učitelů pro primární vzdělávání v ČR a budoucí plánování scénářů v Evropě. Ostrava: OSU.

Lundgren, M., Schantz Lundgren, I. and A. M. Kihlstrand. (2015) Learning study: Rozvoj školy skrze kolegiální učení učitelů. Studia paedagogica. roč. 20, č. 2.

Maňák, J. (2011) K problému teorie a praxe v pedagogice. Pedagogická orientace. roč. 21, č. 3.

Minaříková, E. a T. Janík. (2012) Profesní vidění učitelů : od hledání pojmu k možnostem jeho uchopení. Pedagogická orientace. roč. 22, č. 2.

MŠMT (2013). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z <http://www.nuv.cz/file/433_1_1/>.

Nelešovská, A. (ed.). (1995) Příprava učitelů primárního vzdělávání: Koncepce a etapizace řešení výzkumného úkolu FR 0411. Olomouc: UP.

Príprava učiteľov v procese školských reforiem. (2009) Prešov.

Problémy vzdelávania učitel´ov 1. stupňa ZŠ. (1994) Banská Bystrica: UMB.

Provázková Stolinská, D. (2015) Changes in the Czech School Environment. IAC-TLEI. Vienna.

Slavík, J., Janík, T., Jarníková, J. aj. Tupý. (2014) Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách : Metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace. roč. 24, č. 5.

Spilková, V. (2002) Současné proměny vzdělávání učitelů v zemích Evropské unie. Pedagogická orientace. č. 2.

Spilková, V. a H. Hejlová (eds.). (2010) Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a na Slovensku : Vývoj po roce 1989 a perspektivy. Praha: UK.

Spilková, V. a J. Vašutová (eds.). (2008) Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: UK.

Stefanek, J., Appel, G., Leong, M., Mangan, M. T. and M. Mitchell. (2007) Leading Lesson Study: A Practical Guide for Teachers and Facilitators. USA.

Stewart, R. A. and J. L. Brendefur. (2005) Fusing Lesson Study and Authentic Achievement: A Model for Teacher Collaboration. Sage journals. Vol. 86, No. 9.

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Dostupné z:<https://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf>.

Šrámková, K. (2017) Čtenářské kontinuum a lesson study. Kritická gramotnost o praxi, textech a kontextech. Praha: roč. 3.

Švec, V. (2005) Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI.

Vondrová, N., Cachová, J., Coufalová, J. a M. Krátká. (2016) „Lesson study“ v českých podmínkách: Jak učitelé vnímali svou účast a jaký vliv měla na jejich všímání si didakticko-matematických jevů. Pedagogika. Praha: roč. 66, č. 4.

Downloads

Published

2024-11-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

Undergraduate Preparation of Students in the Field of Teaching for the First Grade of Primary School at the Faculty of Education of Palacký University in Olomouc. (2024). Magister, 8(1), 9-28. https://doi.org/10.5507/magister.2020.128

Similar Articles

1-10 of 117

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>